POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

A po sedmi měsících po odchodu z Anglie…

Z Velké Británie jsem nakonec odjel 14. listopadu 2017. Do dnešního dne se mi nepodařilo ze zaměstnavatele (a to ani s pomocí agentury) dostat výstupní papíry, tedy minimálně formulář P47, který dosvědčuje, že sem tam pracoval a platil daně.

Psal jsem už minulý měsíc na daňový úřad do Anglie… a také doposud bez odpovědi. Takže realita? OSSZ i VZP v ČR už nehodlali čekat, až mi jednou možná něco přijde a napočítali mi měsíce od června do listopadu jako bych tu byl OSVČ na hlavní činnost.

OSSZ mi vyčíslila nedoplatek na necelých 20 000 Kč… ze zdravotní čekám něco kolem 12 000. Zálohy sem si tu pochopitelně neplatil, když jsem daně odváděl v UK…

Poznámka 6.6.2020 - papíry nemám dodnes a už je nikdy nedostanu. Takže v ČR je na celé mé anglické období pohlíženo ze strany úřadů, jako bych v té době byl doma, nezaměstnaný... nezapočte se mi to do důchodu, neměl jsem uhrazené zdravotní ani sociální a dodnes mi to blokuje vydání formuláře A1. Škoda..., je to taková byrokratická kaňka na hezkém období života a celé té zkušenosti.

DP Hl. m. Prahy… nebo ne?


Hned po příjezdu jsem se rozhodl na základě několika doporučení, nastoupit do dopravního podniku Hl. města Prahy… udělal jsem vstupní pohovor, zdravotní prohlídku, jízdy… a měl nastoupit 12. prosince. Ale…

Na facebooku vyběhl opět inzerát na Flixbus… tak jsem zavolal na kontaktní telefon a po dlouhém rozhovoru jsem se rozjel do Prahy. No, zkrátím to… nastoupil jsem tam.

V DP Praha slibovali cca 37 000 Kč měsíčně + výhody. Ve Flixu víc :-)

Firma se jmenuje Umbrella Coach & Buses a sídlí v Praze v Kunraticích. Je největším dopravcem pro Flixbus v Evropě. (Tady jen na začátek podotknu, že tam pracuju půl roku a nemluví ze mne počáteční nadšení. Mám za sebou pár výplat a už i zvažuju plány do budoucna).

Flixbus je franšíza, sám o sobě má asi dva autobusy, aby mohl být držitelem licence na dopravu, ale veškeré linky a dopravu pro něj zajišťují externí dopravci v Evropě a nyní i v USA.

Co se týká práce:


Umbrella obsluhuje linky v Evropě, převážně ČR, Německo, Švýcarsko, Francii, Norsko, Švédsko, Polsko, Rakousko… a další. Vnitrostátní linku má nyní tuším jen jednu a to Praha – Č. Krumlov. Já jezdím převážně linku Mnichov – Lyon, Mnichov – Drážďany a Mnichov – Füssen.

Znamená to placený návoz do Mnichova služebním osobním autem (zpravidla Octavia, Rapid). Návoz je hrazen 450 Kč. V Mnichově má firma byt, kde jsme v jednotlivých pokojích ubytovaní. Poté vyjíždíme na linku. Např. na Lyon v 6,30 odjíždíme od bytu na parkoviště, přebíráme bus (uklizený od uklízečů) a jedeme na aut. nádraží. Tam nabereme lidi a v 7,50 odjíždíme.

Jedeme přes Německo, Rakousko a Švýcarsko do Francie, do Lyonu, kam přijíždíme cca ve 20 hod. Cestou se střídáme ve dvou řidičích (každý řídí cca 5,30 hod.) Cestou máme 6 zastávek. Lidi vystoupí, noví nastoupí a jedeme dál :-)

Komunikujeme převážně anglicky, s příměsí němčiny, ruštiny, rukou a nohou. Se základy angliny si jde vystačit. Přijedeme do Lyonu, vypustíme pasažéry, uklidíme bus (zvednou sedačky do vzpřímené polohy, sklopit stolky, vybrat bordel ze sítěk na sedadlech, vysypat koše a uklidit toaletu. A jdeme na hotel.


Ráno cesta zpět. Zpátky na mnichovském aut. nádraží necháme obsluhu vypustit toaletu, doplníme tam chemii a Viktor čistič autobus přes noc vyluxuje, vytře apod.

Některé linky se jezdí i solo bez druhého řidiče. Pak je to klasický devítihodinový výkon.

A platově?


Cca, při odpracování 20 - 22 směn měsíčně 16 000 Kč čistého plat + 5 200 Kč „kufrovné“ za manipulaci se zavazadly a úklid busu + cca 900 EUR diety (cca 23 500 Kč).

Celkem kolem 45 000 Kč měsíčně. Z mých zkušeností se plat pohybuje podle sezony, odpracovaných dní a volna mezi 42 – 49 000 Kč.

Směny…


Směny, turnusy, volno apod. se dá domluvit s dispečerem… snaží se přihlížet na potřeby řidiče. My jezdíme turnusy zpravidla 5 – 1 – 6… tedy pět dní práce, pak 24 hod. volno v Mnichově, 6 dní práce a domů. doma jsme cca 4-5 dní.

Autobusy


Autobusy máme max. 3 roky staré. V porovnání se vším, s čím jsem jezdil před Umbrellou jsou to Rolls Royce… Jezdíme převážně ze Setrou 512 HD nebo patrem, příp. s Manem.

Auta mají najeto většinou do 500 000 km. Teď přišlo 14 nových pater. Technický stav skvělý, 24 hod. servis v celé Evropě, pohodlí pro řidiče, komfort.

Pro koho tahle práce není?


Pro někoho, kdo má za to, že Češi jsou nejlepší a ostatní národy jsou póvl… pro někoho, kdo pohrdá černochy, muslimy, asiaty apod. … pro někoho, kdo bez piva nedá ani ránu…. pro někoho, kdo má chování řeznického psa a každý cestující je pro něj jen kaštan… pro někoho, koho vytočí doběla ohryzek jablka za síťkou sedačky… pro někoho, kdo odmítá promluvit jinak než česky (nutno si uvědomit, že např. linku Mnichov – Drážďany jedeš na vnitrostátní německé lince, s autobusem na německých SPZ, s autobusem s německou firmou na dveřích… a nikdo prostě neočekává, že neumíš německy… zachránit to můžeš angličtinou, úsměvem a ochotou… ne češtinou, odsekáváním, pohrdáním a nataženým ksichtem :-)

Jezdí tu i dost holek – řidiček. Tam je jen nutné vědět, že pokud nejedeš sama, tvoří se posádky bez ohledu na pohlaví, takže s největší pravděpodobnější budeš jezdit s chlapem. Je třeba počítat s tím, že máte jeden pokoj na hotelu a být k sobě ohleduplní při hygieně (sprchování) apod. A to asi platí hlavně ze strany kolegy. Většinou se to řeší tak, že kolega jde ráno dřív na snídani a nechá kolegyni prostor… na bytě je to snadné, tam je samostatná koupelna, na hotelu bývá někdy jen sprchový box.

A pak je třeba počítat s tím, že jeho ženě se to moc líbit nebude, ale to už je na něm, jak si to doma udělá :-DDD


Hodně štěstí, ať se rozhodneš jakkoli :-)



Čtěte dále....

Vzpomínky na Londýn - Cutty Sark


Oblíbené příspěvky