POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

4 měsíce... a vystřízlivění ... a jde se od válu...


Na úvod tohoto článku malé vysvětlení. 


Článek jsem psal 26. října 2018 v poměrně vypjaté situaci. Dneska je 6. června 2020 a člověk se na to kouká malinko jinak.

Pravdou je, že nebylo třeba z Anglie odcházet, stačilo ignorovat otráveného spolubydlícího, kterému nebylo nic po vůli, nic po chuti, všichni angličani byli idioti, agentura byla shnilá od základu, autobusy byly šroty a všechno bylo špatně.

No a tak dlouho jsem to poslouchal, až mne stáhl s sebou.

Stačilo změnit byt na něco levnějšího a menšího a dalo se to ustát. Do Share House bych ve svých letech už nešel. A zvlášť ne s přítelkyní.

Některá fakta jsou však jasná. Agentura nám slíbila při nástupu 550 liber týdně čistého. Vyklubalo se z toho poté, co jsme začali brát plný plat a začaly se strhávat daně 550 hrubého. Dneska to považuji spíše za omyl agentury, než za úmysl. Možná jsem naivní, ale sl. Betty tam tenkrát pracovala 3 měsíce a v lecčems taky tápala a zjišťovala. No a spolubydlící jí dával celou situaci pěkně "sežrat", až mi jí bylo líto. On přijel do anglie na rok s cílem vydělat si na akontaci hypotéky. Ne s nadšením, ne se zájmem o zemi, ne s láskou k autobusům. Prostě přijel vydělat prachy a zdejchnout se. V práci se mu nedařilo, manager měl k němu výhrady, zaškolování taky nebylo bez problémů, zkoušky opakoval, pak ztráta dokladů... a ve spojení s tím, že nebyl v anglii poprvé a měl už nějaké negativní zkušenosti, to probublávalo víc a víc do naprostého znechucení.

No a jakmile zjistil, že nemá takové peníze jak předpokládal a spočítal si o kolik déle by tu musel zůstat, aby vydělal to, co měl v úmyslu i vzhledem k tomu, že sem ho navezl do dražšího bydlení, než jaké by si on sám vybral, znechutilo ho to a už nemluvil o ničem jném než o odchodu. Do toho nejistota Brexitu a jedno s druhým dalo dohromady náladu, která vedla k mému odchodu z Anglie.

Dneska myslím, že to byla škoda. V práci jsem měl 100% hodnocení, bylo vidět, že by bylo na čem stavět. Práce mne bavila, po návštěvě dětí, které byly z Londýna nadšené to všechno vypadalo dobře.

Ale.... čas vrátit nejde. A všechno zlé je k něčemu dobré... prý :-) Tak ty následující nářky berte v kontextu doby, kdy byly sepsány :-)

A jak jsem říkal dříve. Pokud jste řidič autobusu, je vám kolem 25 let, nemáte rodinu a velké finanční závazky, rozhodně do toho jděte. Je to úžasná zkušenost.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

26.10.2018


Tak na tenhle článek jsem se připravoval dlouho... a pořád sem nevěděl, jak ho napsat a hlavně se situace prakticky neustále měnila... a já si musel spoustu věcí uvědomit, přehodnotit, spočítat a ujasnit. A zcela zřejmou realitu taky vnitřně přijmout, což bylo asi nejtěžší. Můj spolubydlící ji viděl mnohem dříve, ale mé optimistické já nechtělo slyšet ani slovo. 

Tož se omlouvám všem, kdo mi psali, jestli jsem neumřel a že o sobě nedávám vědět... tak teď to snad pochopíte :-)

Dneska jsem sedl, pročetl zpětně opět všechny články a ke dvěma napsal poznámky, abych zamezil tomu, že se někdo další nadchne jako já. Ať se nadchne... ale s pravdivými informacemi v ruce.

Bydlení


Hele, jako jo... máme drahý byt. Nájem platíme 1200 liber měsíčně + poplatky (cca 300 liber). Takže celkem 1500 liber měsíčně. Ve třech. Respektive tu bydlíme dva, ve smlouvě je ještě moje přítelkyně. Takže to platíme na tři díly (z čehož já platím dva). Takže cca 900 liber. První námitka každého je, že se dá bydlení sehnat levněji. Jo, po bitvě každý generál. Nutno pracovat se vstupními daty, co jsme měli my. Já 2200 liber čistého měsíčně, spolubydlící 2200 liber čistého měsíčně... uff... z toho bez problémů byt utáhneme. 

Navíc byt je 3 minuty od garáží... to je obrovská výhoda. A nezapomeňte, že já tu chtěl zůstat a žít. Spolubydlící se od začátku pral za to, vzít do bytu minimálně jednoho dalšího podnájemníka a snížit tak náklady, ale já, vzhledem k tomu, že sem měla dojet a žít tu se mnou moje přítelkyně, která ze zdravotních důvodů nemůže chodit do práce a je tak celý den doma, jsem nechtěl do bytu nějakého cizince, se kterým by se ani nedomluvila. A až by spolubydlící za rok odjel zpátky do republiky, chtěli jsme směnit byt za nějakou garsonku či malý byt, který bych utáhl s přítelkyní sám (což by bylo kolem 1000 liber měsíčně). A pořád by mi zůstalo dost peněz na poplacení mých měsíčních plateb (teda šul nul... ale netřeba si vyskakovat).

S tím jsme do toho bytu šli... a podepsali na rok smlouvu. Pak jsme začali zjišťovat z dalších a dalších výplat, že je něco špatně... Teď chceme odejít z bytu a průšvih... dokud nenajdou za nás náhradního nájemníka, musíme zůstat, protože do té doby platíme nájem. Logické... Ano. 

Takže čekáme. Prý už mají někoho a čekají, až zaplatí deposit. Jakmile nám dají datum, kdy můžeme uvolnit byt... mizíme. 

Vědět, s jakým rozpočtem máme počítat, vybírali bychom bydlení jinak... 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud by nebylo jasné, kde udělali soudruzi chybu, je to snadné (simple, easy):

  • Moje platby měsíčně                         1056 liber
  • Bydlení                                                750 liber
  • Poplatky k bytu                                   134 liber
  • Jídlo (s přítelkyní)                               200 liber
  • CELKEM                                                  2140 liber
  • Agenturou slibovaný výdělek       2200 liber   (to je ještě 60 liber do plusu a to nepočítám, že se dají udělat cca 2-3 přesčasy měsíčně, tedy dalších cca 200 - 300 liber přivydělat)
  • Realita                                                1750 liber   (to je -390 liber, takže i s třemi přesčasy cca 2050 liber - a to budu mít jeden den volna na šest dní práce)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
... já to měl spočítané dobře... ale to je mi teď platné, jak nikdo doma.

Práce


Ale jo, práce dobrá. Spolubydla by měl jiný názor, ale mne to baví. Já jsem z Arrivy na šroty zvyklý a tohle mne aspoň odvozí celou směnu :-D Pokud si někdo vozil zadek v lepších busech, je to asi horor, ale po mrskání města v SORce BN 10,5 a 12 s klackem v ruce, který z ruky nepustíte celou šichtu, protože řadíte zpravidla pořád (fakt nekecám, měl jsem na prostředníčku pravé ruky mozol od šaltpáky :-D ) si tady ty automaty docela užívám.

Moje route 491 je skvělá. Jak říká naše operační - poloviny lidí ji miluje a polovina nenávidí. Já jí miluju :-D I když už se jí rýsuje konkurence. 

Je na ní spousta zatáček a tak... ale jezdí se mi dobře, je vcelku klidná... a člověk už ví, kde, co, jak.. a když je potřeba něco objet, ví kudy. A poté, co jsem ze začátku nechápal, jak tam řidiči mohou stíhat časy a nebýt ve zpoždění ... a jezdil jako ďábel... jsem zjistil, že to dneska jezdím úplně bez problémů, normálním tempem a ještě jsem kolikrát napřed a musím vyrovnávat čas. S trochou skromnosti se tady krásně ukazuje, jak učení dělá mistra :-D Ze začátku jsem označoval večerní kola jako "Závod o velkou cenu Londýna". Dneska... pohoooodička.

A poslední dva týdny se roztrhl pytel s učením nových tras. Doteď jsem uměl a jezdil jen 491. Minulý týden jsem se učil linku 263, tohle pondělí linku 231 a dneska 307. 

A že odbočím zase k penězům.... díky tomu, že jsem měl minulý týden learn route, neboli učení nové trasy a byl tak jeden den jen dvě placené hodiny v práci, zabral jsem dnes ráno 360 liber !!! - Kolik že to slibovala ta agentura? 550? A tenhle týden mám learn route dvakrát... to bude výplatička... odhaduju to na 260 liber. A jsem víte kde... Kdo za mne tenhle měsíc zaplatí splátky a alimenty to netuším. Já ne...

Ale to jsem odbočil... Nová linka 231 je nástupce na mého nového oblíbence. Jezdí se s doubledeckerem, takže konečně si užívám i to... navíc lidi tam zdraví (na 491 je to naprostá výjimka), usmívají se, jedno kolo trvá cca 30 minut... jezdí se po rychlých silnicích. Kdybych tu zůstal, asi bych usiloval o to, mít ji jako pravidelnou linku. Škoda... ani nevíte, jak mne ta situace mrzí.

Jenže prostě není cesta, jak tu zůstat. Tady se příjmy nezvednou. Respektive ano... po dvou letech vám zvednou hodinovku z 13,19 / hod. na 13,33 / hod. ... a po čtyřech letech na 13,84 / hod. Luxus, ne? Já sem přijel do Anglie žít... a pomalu splácet dluhy a přitom tu nežrat trávu. A výsledek? Padám do dluhů víc a víc, protože nemám na to je splácet. Ale to je furt dokola... 

A prognóza? Po výstupu Anglie z EU by podle všech očekávání měla spadnou libra cca na úroveň Eura, tedy cca 25 Kč za libru... 

A vždycky přijde nějaký chytrolín. 


Jo... to mne baví nejvíc. Věty jako: "Tak sis neměl nadělat dluhy" nebo "To je přece jasné, to nikdy není tak, jak se slíbí" nebo "Nám bylo stejně jasné, že tam nevydržíš", případně "Už by ses mohl usadit ve svých letech"... prostě takové ty motivační kecy typu "Kdyby byly v pr...li ryby, nemuseli by být rybníky."

Dluhy sem nasekal během podnikání... a že se budou dodržovat sliby v zemi, kde existuje pojem ústního kontraktu jsem tak nějak očekával. No... chybka.

Život a soukromí


No... čerstvá novinka. Minulý týden tu za mnou byli dcery.. 13 a 15 let... a moje přítelkyně. Procourali jsme Londýn... Tower, Tower Bridge, Shard, Přírodovědecké muzeum, Westminster, Hampton Court, samozřejmě Potters Bar... a bylo to super. Prvně letěly letadlem, to byl zážitek. A hlavně. Krámek na Kings Cross - nástupiště 9 a 3/4 - Harry Potter. Bohužel muzeum Harryho Pottera jsem zazdil, nenapadlo mne, že se musí objednávat až 2 měsíce dopředu, tak samozřejmě už nebyli lístky. Tak někdy příště.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Fotografie z Londýna: https://africzan.rajce.idnes.cz/Moje_holky_v_Londyne/

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Já si stále myslím, že je to tu fajn, teda mně se tu žije dobře (pominu-li finance). Trochu mne zlobí deficit dobré angličtiny.. a to hlavně v práci v komunikaci s dispečery, ale jinak dobré. Potters Bar je krásné, malé městečko, okolí super, spousta zeleně, farmy, trochu horší dostupnost centra Londýna zvláště brzy ráno a pozdě večer, ale kolikrát člověk někam jede. Tady jsou všechny potřebné obchody a služby. 

Asi horší by to bylo, kdyby tu člověk onemocněl nebo potřeboval zubaře a tak... říká se... a já ty zkušenosti nemám... že lékařská péče nic moc. A otázka, na kolik by to člověka přišlo. 

A co bude dál?


No... to kdybych věděl :-D 

Každopádně, buď do konce roku nebo nejpozději v prvních týdnech roku příštího návrat do ČR. Podle toho, kdy nás uvolní z bytu. Výpovědní doba z práce je týden. Uč se Česká republiko. Takže si budu hledat práci v Česku. Pokud někdo hledáte řidiče autobusu, který svojí práci dělá s láskou a furt ho ještě baví... a je milý na lidi... ještě furt :-) pište. 

Rozeslal jsem pár životopisů, mám svého favorita... nicméně u všech je to, až se vrátíte do republiky, zavolejte a sejdeme se.. takže jsem stále volný :-)

Děkuju moc za Vaši podporu na tomhle blogu, Váš Busdriver.cz

Čtěte dále...

A po sedmi měsících po odchodu z Anglie…

Oblíbené příspěvky