POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

Vzpomínky na Londýn - Střípky I.

Jeden či několik dílů tohoto blogu bych rád věnoval zvláštnostem. Nepovažuji se za znalce Velké Británie, některé odlišnosti budu možná i interpretovat nepřesně, ale důležité je, že sem si jich všiml... a o tom chci mluvit.

Anglie je odlišná v mnoha ohledech. Je to svým způsobem samostatný ostrov, který ve srovnání s tím, na co jsme zvyklí z České republiky nabízí těch rozdílů obrovské množství. A nejen rozdílů, ale i zajímavostí, nečekaností a zvláštností.

To, že se narozdíl od evropského prostoru v Anglii jezdí vlevo, nikoho nepřekvapí a asi byste mne měli za blázna, kdybych vám to tady předkládal jako objev. Asi stejně, jako kdybych vám tu překvapeně povídal, že Anglii vládne královna. Ne, ne, já chci mluvit o maličkostech, na které narazíte při vašich procházkách. Jako například:

 Metro (Underground, Tube)



Z Prahy jsme zvyklí na to, že metro = podzemní doprava. V Londýně, navzdory názvu Underground vede 55% tratí na povrchu a zbytek pod povrchem. Další rozdíl, se kterým se však setkáte ve většině evropských velkoměst je rozsah. Pražských 65,2 km tratí, 61 stanic a tři linky jsou směšné ve srovnání s 402 km tratí, 292 stanicemi a jedenácti linkami. 

Takže, když prvně přijdete do metra a podíváte se na plánek tras, poněkud znejistíte. Doporučuji si cestu z letiště k ubytování pečlivě naplánovat už doma. Pražáci a lidi, co cestují v ČR pravidelně metrem mají nesporně výhodu. Minimálně v tom, že se v tom plánku začnou asi o něco dříve orientovat. 

Z letiště vás doveze vlak nebo metro, podle toho, kam přiletíte. Vlak se platí extra. Do metra pak můžete vstupovat s kreditní kartou nebo můžete mít zakoupenou Oyster kartu. 

Nezruinují vás


Co se mi líbí je zastropování ceny dopravy, zaručující, že cestujícímu bude odečtena za jeden den maximálně cena odpovídající minimu z ceny jednoduchého jízdného, Travelcard nebo časové jízdenky autobusu za všechny cesty provedené v jeden den. Takže i když budete jezdit celý den jakýmikoli veřejnými dopravními prostředky v rámci Velkého Londýna, které spravuje TfL, tedy tam platí Oyster Card, nezaplatíte víc.

Vlaky metra


Další zvláštností je velikost vlaků metra podzemní dopravy. Londýnské metro má dvě velikosti vagonů. Pro podzemní dopravu takové malé (nízké) vlaky, kde se musíte sehnout, abyste prošli dveřmi a při stání u dveří drhnete hlavou o strop a pro podpovrchovou a povrchovou dopravu soupravy, jejíž vozy jsou stejně velké jako vagony běžných vlaků. To jsem popravdě netušil, spíše jsem měl zato, že se jedná o starší a novější modely metra :-)

Občerstvení, káva a ... nepořádek


Co se mi hodně líbilo, bylo osazení stanic a mnohde i nástupišť stánky a prodejen s všelikým občerstvením a kávou do kelímku. 

Když jedete ráno do práce je prima si koupit čerstvou kávu a něco k zakousnutí. Co se k tomu bohužel váže je všeobecný nepořádek, který nás zarazí. To od nás neznáme, a to nepovažuji čechy za příliš pořádný národ. 

Tady je však absolutní samozřejmostí, že to, co si do vlaku donesete, tam i zůstane. S výjimkou obsahu. Takže kelímek od kávy, noviny, sáček od toastu (a to, co vám odpadne od úst), to vše zůstane ve vlaku metra, v autobuse apod. 

Odpadkové koše přímo v dopravních prostředcích zpravidla nejsou a on by je dle mého názoru stejně nikdo nevyužíval. To, že odpadky položíte vedle sebe na sedačku či jakékoli možné či nemožné odkládací místo je samozřejmost a nikdo po vás neloupne pohledem.

Takže městský autobus po ranní špičce vypadá spíš jako popelářský vůz... a nikdo to neřeší. Další cestující, co přijde, smete ze sedačky odpadky na zem, usedne na sedačku a jede se vesele dál... 

No a on to nakonec v garážích tým uklízečů vykydá :-) Metro na konečné vždy projde parta uklízečů s pytli a sbírá odpadky. A co se vykutálí na chodníky a ulice uklidí zase jiná parta. 

Bezpečnost


Jak jsem psal v jiných příspěvcích, londýňané jsou bezpečností posedlí. Popravdě, vzhledem k jejich zkušenostem s teroristickými útoky není zase tolik čemu se divit. Ale nemyslím si, že se to týká jen terorismu. To byla asi jen další kapka. Myslím, že řadu bezpečnostních opatření měli už dávno před tím. O čem mluvím?

Na všech nástupištích metra jsou zařízení pro rychlé přivolání pomoci nebo jen získání informací. Všechny dopravní prostředky jsou prošpikovány kamerami. Ne, že je v autobuse jedna kamera u dveří. V mém doubledeckeru jich bylo celkem osm. A všude najdete samolepku s upozorněním, že prostor je sledován kamerami pro vaši bezpečnost a kontakt na zpracovatele záznamu. 

Argumentu českých dopravců o ochraně osobních údajů, kvůli kterým nemohou osazovat autobusy kamerami, by se vysmáli. Bezpečnost je vysoce nadřazena tomu, že jste se někde vidět... 

O AED už jsem psal... Automatizovaný externí defibrilátor na veřejných místech ve skřínce k okamžitému použití. Stejně jako záchranná kola u vodních ploch a toků. 

 

 

Další věc je nošení bezpečnostních reflexních vest. Neexistuje, aby například řidič autobusu vystoupil z vozu bez oblečené reflexní vesty. Důvod? Nejvíce úrazů a smrtelných úrazů řidičů autobusů v Anglii zaviní jejich kolega. Například tím, že jej při couvání přehlédne. A potkat někoho v metru či na ulici ve vestě je tak běžné, jako potkat u nás člověka s igelitkou.

Všudypřítomné plakáty vás upomínají na všemožná rizika a to nenásilnou formou, až vám to přijde samozřejmé.

  

Cyklisto, buď vidět... Ne nechlastej... ale dej si pozor, pokud řídíš po požití alkoholu. A vidíš to? Řekni to! Rozlišuj. Jinými slovy, vidíš-li např. opuštěné zavazadlo, člověka, co si nápadně prohlíží umístění kamer a jiných zabezpečovacích zařízení a třeba si i dělá poznámky či vidíš jiné podezřelé chování, upozorni na to nejbližší policejní hlídku, dozorce v metru nebo zavolejte na tísňovou linku.

A londýnské dopravní zaklínadlo: 

"MIND THE GAP"


aneb... mysli na mezeru.

Upozornění, které vás nabádá nestrčit nohu mezi vlak a nástupiště. Narozdíl od pražského metra, tady je podle typu vlaku a nástupiště mezera občas dost velká. A tak vás nápisy na peronu i hlášení z amplionů upozorňují: "Mind the Gap".

A z tohoto hlášení se stal jeden ze symbolů londýnského metra. Prodává se na odznacích, vlaječkách a jiných suvenýrech, je uveden na oficiálních stránkách a Scooter nazval jednu ze svých skladeb Mind the Gap.

A pokud jste jako mladý český muž v Londýně dlouho bez partnerky, každé první ranní Mind the Gap vám navodí dvojsmysl a pak se to s vámi táhne celý den. Nebo jsem to tak měl jenom já? :-)
















Oblíbené příspěvky