Dva měsíce v UK... teprve???
Tak včera to byly na den dva měsíce, kdy jsem se zjevil v ostrovním
království. Furt čekám na pozvání od královny, ale asi toho má moc...
Děkuju za Vaše komentáře a omlouvám se, že nemůžu
odpovídat fundovaněji... jsem tu dva měsíce a tomu odpovídá i moje znalost
prostředí. Takže vše, co vám tady přináším jsou moje vlastní dojmy, příp. věci
odposlechnuté či zjištěné pomocí omylů, chyb a nedorozumění.
To nejzajímavější z komentářů pro ty, kdo
je nečtou shrnu zde:
... zajímalo by mne, jak je to s angličtinou, mám
nějakou šanci, když řekněme neumím ani slovo?
Co se týká angličtiny… no ani slovo je fakt málo,
to neklapne. Pokud tam bude aspoň nějaký základ, pak už se s tím dá pracovat a
myslím, podle informací, co jsem dostal, že třeba u Abellio by to nemusel být
velký problém a pak mají i nějaký kurz… ale zase… zeptat se v agentuře James-Lewis
nebo zavolej na +44 7739 357 967... tam ti to vezme sl. Betty, tak mluv
normálně česky a domluvíte se... pokud by to vzal chlap a žbleptal anglicky,
řekni, jen Betty a on tě předá :-D Nebo písni na betty@james-lewis.com a ona ti
zavolá :-)
... chci sem napsat druhý úhel pohledu. Osobně
bych zase tak nadšený nebyl z toho co píšeš. Sdílet bydlení s cizím člověkem,
střídat často ubytování, stejná linka do zblbnutí a provoz v Londýně musí být
asi na palici. Pokud bych chtěl bydlet sám v nějakém rozumném bydlení, občas
někam zajít a tak, tak mi ta výplata zase tak extra nepřijde. Samozřejmě, pokud
by tam pak i pracovala tvoje přítelkyně, tak to už by to bylo finančně o něčem
jiném.
Ahoj, svým způsobem máš pravdu… Stejnou linku
sice pořád nejezdíš… v průběhu probační doby (6 měsíců) bude třeba se naučit
linek víc, pak to půjde ráz na ráz… nehledě na to, že pokud umíš víc linek, pak
je snazší najít přesčas. Provoz, kde jezdím já je srovnatelný s provozem v
jiných městech v ČR, takže žádný extrém, akorát jezděj jak … píp… ale to u nás
často taky :-) A co se týká
výplaty… pokud bys tu chtěl vydělat peníze a odvézt si je domů, pak je výplata
super… pokud tu chceš žít, je to stejné jako všude jinde… půlku výplaty dáš za
bydlení, další čtvrtku za jídlo a potřeby a za ten zbytek si občas můžeš něco
koupit… A ano, najít si tu nějakou autobusačku, tak sem za vodou :-DDDD
Mohl by jsi také napsat, kolik dní máš placené
dovolené a kolik platí za den dovolené a jak to máš s nemocenskou či pracovním
úrazem.
Tohle je rozhodně zajímavý komentář a určitě bude
zajímat víc lidí... takže nejprve moje odpověď:
Ahoj… no popravdě… já nevím :-) Resp.
v pracovní smlouvě je uvedeno, že máme 20 dní dovolené, z toho 5 v Early Winter,
10 v Summer a 5 v Late Winter. To je klasická dovolená… kromě toho si v případě
nutnosti můžeš vzít neplacené volno. Do dnů dovolené se počítají pouze pracovní
dny… dny, kdy máš plánované volno podle rozpisu, se do dovolené nepočítají,
čili o to máš dovolenou delší. A co se týká nemocenské a úrazu netuším
vůbec… musel bych si dát práci s přeložením smlouvy :-) každopádně mám sjednané
jakési připojištění, které se dělalo první den nástupu do práce, kde platím 1
libru týdně do The public transport benevolent fund a 3,85 libry týdně do
Transport Friendly Society. To jsou nejvyšší taxy pro můj věk, co byly k
dispozici. Tam by měly být peníze pro případ nemoci, kdy by mi měli za každý
den něco vyplácet... jestli tomu dobře rozumím tak 140 liber týdně po dobu 25
týdnů max …. ale když prd rozumíš, prd se dozvíš :-) Navíc
jsou tam bonusy sleva 50% ročně na zubaře, 50% každé dva roky na optika apod. +
nějaký důchodový program… a plus jsem v odborech a ty taky v případě nemoci
něco platí. Až na mne vleze bacil, popíšu, jak je to v praxi :-)
No... a co je nového...
Zjištění z minulého článku, že tady
řidiči dostávají řidičák darem k vánocům nebo ho vyhrávají v loterii se ve mně
jen prohlubuje. K tomu přidávám zjištění (které ne, že bych neznal z ČR, ale ne
v takové míře), že nejen, že nemají vlastní auto "ve voku" takže jsou
schopni se nacpat do uličky, ve které já brousím pomalu zrcátkama zaparkovaná
auta vpravo i vlevo a ten hňup tam normálně vjede proti vám... a hrozně se
diví, že mu nechcete uhnout, ale je tu zajímavý fenomén, pracovně nazvaný
"nedokojené individum". To je frajer - výhradně muž - výhradně v autě
vyšší třídy - který nejenže nemá snahu vám uhnout, ale suverénně jede prostředkem
silnice, zastaví, takže se kolem něj prosoukáváte krokem a ještě má blbé
připomínky... další level je ten, že jede poměrně rychle v protisměru...
samozřejmě nacpaný ke středu vozovky, aby vám neudělal moc místa a když vás
míjí tak silně zatroubí. Asi si představuje, že se leknu a zbrousím všechno
zaparkované, co mám po levé straně, včetně paní, co jde po chodníku. Tak, ne že
byste to jako řidiči autobusů z ČR neznali... Prostě chlap, co si drahým fárem
a rádoby siláckými gesty kompenzuje chybějící část mozku, případně nedostatek
mateřské lásky.... bodejť jo... bejt jeho matka, tak toho hajzla řežu od rána
do večera :-D
A pak... maximální známka punku!
V deset večer na neosvětlené ulici, černoch na
neosvětleném kole. Tvl, oni si snad myslej, že když jsou ve dne na sluníčku,
tak v noci světélkujou :-D
Oprava autobusu ala Soviet Union :-)
Asi tak... oproti Česku je tady péče o
busy lepší (zase moje subjektivní - co já zažil). Ale... To se týká takových
těch velkých, nebezpečných či potencionálně nebezpečných či viditelných závad.
Takových těch malých a neviditelných závad jsou ty busy plné :-) Snad v každém
singledeckeru svítí závada výfukového systému, občas trochu pozlobí dveře (ale
zase ne jako v Kutné Hoře, že se za jízdy samy otevíraly, příp. v zastávce
nešly zavřít a muselo se popojet s otevřenými). Tady jen dají o sobě vědět, že
tam jsou :-)
Sem tam, když vymetete pár děr, bus zapiší a
rozsvítí se nápis STOP... ale ono ho to po pár sekundách přejde a zase dělá
dobrotu. Jenže v den D pištěl nějak častěji... pak se samy spustily stěrače...
stírly... a přestaly... ok... pak jsem v zastávce zavřel dveře, rozjel se a bus
mi indikoval, že jsou otevřené. Kecal... byly zavřené... Když mi to udělal asi
po páté a navíc mi po výjezdu ze zastávky odmítl pokračovat v pohybu... prostě
se ani nehnul... tak po cca dvou minutách, kdy jsem ho přemlouval, jsem
zamanévroval zpět do zastávky, rozsvítil waring a oznámil cestujícím, že
autobus má "mechanical problem", ať si u mne vyzvednou přestupní
jízdenku... a vypadnou :-)
Když se za posledním zavřely dveře, zavolal jsem
vysílačkou dispečera a oznámil mu, že dál bus nejede a že má asi nějaký problém
s elektrikou. Asi třikrát se ze mne snažil dostat, že s tím někam dojedu, což
jsem mu pokaždé odmítl, že to prostě nejede... tak že tam pošle
servisáka.
Po dvou hodinách dorazil šikula se šroubovákem.
Nechal si vysvětlit co a jak, povolil pět šroubů na palubce aby ji otevřel,
strčil tam ruku a něco tam rochal. Pak obešel bus, sem tam někam koukl... a cca
po další půlhodině mi řekl, ať to nastartuju. Tož sem to nastartoval a ono si
to zase píplo. Tak do tý palubky praštil... a bylo po pípání. Vítězoslavně se
zařehnil, řekl, že je to opravené... a kdyby to náhodou zase začlo dělat, že do
toho mám praštit :-D
A jelo se dál....
Resp., zavolal jsem na dispečink co
dál... prý, jeď na konečnou, dej si 40 min pauzu a zavolej. Jedu na konečnou...
bylo 21 hod. a měl jsem původně končit 20,55 hod. ... a iniciativní blbec...
volám, že jestli nepotřebuje něco odjet. Odpověď: dej si 40 min. pauzu a
zavolej. Ok... 40 minut tam čumím jako blbec, uplyne 40 minut a volám. Odpověď
asi tušíte, že? "Měl jsi 40 minut pauzu?" "Ano, měl."
"Tak si vezmi bus 173 a pojeď do garáže." No, dali byste mu korunu.
Na druhou stranu... oni si zkrátka ohlídají, abyste splnili zákonné požadavky.
a to je vlastně dobře... než je obcházet dělenými směnami :-D
Vyčůrané dětičky
Tak nějak si nejsem jistý, že už jsem o
tom někde dříve nemluvil... jestli ano, tak se omlouvám za sklerózu, ale mne
zase omlouvá věk. Školní dětičky... teda ty malé ne, ty jsou čestné a
poctivé... ale ta zvěř okolo třinácti a výš... jeden blb si jednou zničil,
zřejmě omylem, svoji plastovou kartičku, se kterou má platit, tzv. Photo Oyster
Card.
A zjistil, že se prd děje, protože řidič ho odmávne, řekne mu, ať si ji
vymění a nechá ho jet. Což je samozřejmě špatný postup, ale když je frmol,
člověk nemá čas mu 5 minut vypisovat náhradní doklad, kam dvakrát píšete datum,
dvakrát čas, lokaci, jeho PSČ, částku, co má zaplatit až s tím přijde domů (což
samozřejmě, vzhledem k tomu, že tam není bližší identifikace cestujícího krom
toho PSČ končí tak, že to na konečné najdu roztrhané na zemi) a zaškrtnu, že
ten mrňavej paznecht je "zranitelný". To je bohužel obrazně řečeno,
jako že se mu má věnovat péče a nesmí se vykopnout zpátky na chodník.
A tak to
tenhle šikula řekl všem ostatním puberťákům v Londýně. Výsledek? Nastoupí dítko
a suverénně drží v ruce kartu s evidentně ustřiženým rohem (nastřiženou,
nalomenou, poškrábanou apod.) a civí na vás a čeká, že mávnu rukou se slovy:
"Change it". Nasr...
Civím na něj zpátky a povídám: " No a co
jako?" Tak dítko, vidouce, že má před sebou slabomyslného začínajícího
řidiče, přiloží kartu na čtečku a demonstruje tomu idiotovi v kabině, že ta
karta nefunguje. A já na to "A? Pojedeš zadarmo?" Dítko znejistí a
čumí jako vejr, co po něm jako chci... No samozřejmě, ty kreténe, že pojedu
zadarmo... Tůůůůůdle :-D
Se slovy, které si zamručím pro sebe (tak aby to
dítko slyšelo) " To je moc jednoduché" vytáhnu bloček a informuju
dítko, že mu vypíšu jízdenku, kterou pak uhradí později. Vezmu si jeho kartu,
což dítko nese velmi nelibě... a vypísnu údaje + číslo karty s poznámkou
"damaged". Dítko mi tam "ochotně" napíše svoje PSČ, dostane
zpátky kartu a svoji jízdenku a upaluje si dřepnout. A když přijde revizor, tak
mi může...
A těch 5 minut? No... ono se to nepoto :-) Přes
den jsou časy nastavené tak, že věčně někde stojím a čekám v zastávce, abych
vyjel včas a ne dřív, což by znamenalo okamžitý report. Včas je tu definováno
jako ne dříve jak 2,30 min a ne později jak 5 min. Večer, kdy jedu závod
"O velkou cenu Londýna", jak pracovně nazývám večerní intervaly,
protože ničemu jinému se to nepodobá, bych fracka odmávnul taky.
To jsem ale kurva co? :-D Oni tady mají dost
benevolentní výchovu a berou se na ně ohledy až přespříliš... Dítko si sice
řekne, že sem debil, já si ukojím svoje škodolibé ego, Metroline pošle ústřižek
na TfL a vykáže činnost..a když přijde revizor, já sem z obliga. Pokud by ten
paznecht tu jízdenku neměl (resp. já neměl ústřižek - on tu svojí už roztrhal a
leží na zemi) a zjistil by, že děťátko nemá jízdenku a já o tom věděl a nechal
ho jet zadara (což by dítko nadšeně prohlásilo, jak je to hodný pan řidič) měl
bych průser já. A proč? Tůůůůdle.
Na kobereček...
A když jsme tak u toho... když se ráno
zapisujete, máte občas u své kolonky vzkaz... buď pro vás mají nějaké dopis,
odpověď na vaši žádost apod. Tentokrát tam bylo něco jako hlásit se u
operačního. Operační manažer je taková druhá nejvyšší šajba po generálním. Tak
tam nakráčím... a ona to součást probačního procesu.
Mrkla do počítače, řekla mi, že je to super, že
mám 100%... usmívala se u toho, tak to bylo stoprocentně dobré :-) V podstatě
zase vůbec netuším, z čeho se těch 100% skládalo a kde jsem se k tomu dostal,
důležité je, že to tam je, ne? Ptala se, jak jsem spokojený apod.... tak
samozřejmě že maximálně :-D
Ale jo... jsem.
Subjektivní zhodnocení po dvou měsících
No... pořád stejně. Práce spokojenost, trasa
spokojenost, lidi spokojenost, Potters Bar je nádherný, žádné větší problémy,
komplikace žádné, srážka s blbcem taky zatím žádná, pominu-li školení :-)
Akorát mi to připadá, že jsem tu mnohem déle. A těším se na stěhování, včera
jsem to zase ťapal pěšky...
Tak pokud vás něco zajímá, piště komentáře,
sdílejte blog a mějte se skvěle... hlavně kolama dolů, anténou nahoru :-)
Čtěte dále...
Čtěte dále...