POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

Výměna vozu na lince, CZBus a další radosti...

Přeji vám krásné, slovy rosničky: "Na většině území naší republiky...", deštivé dopoledne.

Po první výplatě se slehla zem, zato konta institucí, pojišťoven, čerpacích stanic, prodejen potravin a v neposlední řadě mých bývalých manželek, se o pár (tisíc) korun zvýšila. Ale to je vlastně důvod, abychom se udržovali v pracovním procesu a neleželi doma na kanapi.

A jaký máme stav? Práce mne stále baví, na každou směnu se těším, (protože zpravidla nevím, co mne čeká; jako onehdy linka 137 :-) ), obrubníky se mi vyhýbají a už je ani neregistruju, vše zatím bez nehod a podobných škodních událostí. Ťuk, ťuk, ťuk, klepu na dřevo.

Drobné seky se dějí stále, jako že třeba mám tendenci odbočit někam, kam nemám, naštěstí si to vždy včas uvědomím a myslím, že v 99% případů to cestující ani nezaregistruje. Některé linky už má člověk pod kůží, v případě potřeby navigace funguje podle mých představ. Takže samá pozitiva a sociální jistoty :-)

Výměna vozu na lince

Včera na lince 190 se mi přihodila první závada, vyžadující výměnu vozu na lince. K tomu je dobré předeslat, že nejen, že jsem už, (skoro od začátku), v pravidelném diagramu na tůráku, ale vrátil se z dovolené kolega, se kterým jsme prošli počáteční kurz, seděl v lavici za mnou a tak jsme si povídali a konzultovali problémy a nejasnosti, až jsme zjistili, že spolu dokážeme "žít" a dohodli se, že jak se vrátí ze své plánované dovolené, naskočíme spolu do posádky. A tak se i stalo, cca týden zpátky. Takže mám "svého" parťáka a dostali jsme přidělený i "vlastní" autobus. A jak bývá u nováčků zvykem a vyprávěl mi to i táta, že když přišel do podniku nováček, vytáhl se z kopřiv nějaký vrak a přidělil se mu :-D. Tak ani my jsme nedostali zrovna vůz, sjetý z výrobního pásu v posledním roce :-)

(Zdroj fotografie: https://seznam-autobusu.cz/vuz/19422)

Ale vrak to není, to ne :-) Nic takového se u DP nevyskytuje. Jen je to prostě takový pamětník, který už, (stejně jako my s parťákem), má své mouchy a sem tam v něm lupne... já když ráno vstávám na tom nejsem lépe. Koneckonců rok výroby 2011 je shodný s narozením mojí Fabie. Ta má o něco nižší nájezd... aktuálně 555000. Autobus má přes osmset. Což, když se nad tím zamyslím a uvědomím si v jakém zápřahu jezdí ten bus je hrozné... Že ho se svým osobákem doháním :-D

Je to samozřejmě SOR NB18, kloubák, motor: Iveco Cursor F2BE3681B; 243kW; Euro EEV, převodovka: ZF Ecomat 6HP 604C, rozložení dveří: 2-2-2-2-2, výrobní číslo: 183 !, 28.6.2011 zařazený na garáže Kačerov, kde věrně slouží dosud.

Takže na drobné závady má nárok. Převčírem ho kolega měnil na lince z důvodu nefunkčních zadních dveří. A já včera, cestou na Smíchovské nádraží. Za Branickým nádražím se mi rozsvítila teplota motoru a po kontrole v palubním počítači mi ukázal hodnotu 107°C. Nic, co byste chtěli. Zastavil jsem na zastávce Pobřežní cesta u Barrandovského mostu a šel se podívat na motor, jestli tam je. Byl... ale nějak neuspořádaně se tam houpaly všechny řemeny, které má obsahovat. Tož jsem cestujícím vyhlásil přednahranou hláškou, že autobus z důvodu technické závady dál nepokračuje, aby sebrali své tělesné schránky a přemístili je do některého z dalších spojů a zavolal na dispečink KGX6.

Informaci vzali na vědomí a že mi posílají náhradní autobus. Tak jsem si sbalil svých pět švestek, resp. Kočičáka a Veverku v první řadě (Veverku ještě neznáte, to je nový přírůstek do mých pravidelných cestujících vedle tátova Kocoura) a jal se študovat vzor z kurzu, na vypsání vozového listu v případě výměny autobusu na lince, s tím spojeným prostojem na lince, neujetými úseky, manipulačním přejezdem apod. Vždyť už jsem to od kurzu samozřejmě zase zapomněl.

Náhradní autobus přivrčel, co by dup. Nemám ty časy přesně v hlavě, ale tipuju tak 15 minut max. Zavolal jsem na "kágéčko", tedy na naše řízení dopravy, že už mám zase co rozbít... pardon, s čím jet... a obdržel jsem pokyn, že mezitím za mne vyjela operativní záloha na spoj Smíchovské nádraží - Na Beránku a tak mám jít domů... Hmm, no tak ne no... Ta operativka vyjela, ale já se mám někde otočit a upalovat za ní v režimu manipulačního přejezdu, abych ji dohonil Na Beránku a napojil se zpátky na jízdní řád. No jo no... otočit se... prý, kde to půjde. Šlo to před Dvorci za benzinkou. Je tam přejezd pro auta přes tramvajový pás a naprosto pohodlně jsem se tam i s tím osmnáctimetrem otočil. A hurá, jupí, na Beránek.

Dorazil jsem za zadkem operativní zálohy, kterou jsem dojel na předposlední zastávce. Zavolal jsem znovu na KGX, že jsem splnil rozkaz a napojuji se na řádný jízdní řád. Nechal jsem si nadiktovat časy prostoje a příslušný kód... a pak se k mé velké radosti a překvapení "kágéčko" identifikovalo krátkým pozdravem jako moje spřízněná duše na našem řízení "letového" provozu. Kolega, který ještě než jsem nastoupil do kurzu četl tenhle blog a napsal mi svoji pozitivní reakci na něj a rozhodně mne povzbuzoval do dalšího psaní i u DP. Od té doby jsme spolu několikrát mluvili, konzultoval jsem s ním pár věcí, které mi na začátku nebyly jasné a kdykoli bylo třeba, poradil :-) Na moji první směnu zrovna sloužil, takže na mne dohlížel "shora". A pak, že nemáme strážného anděla :-D :-D :-D Takže díky Pavle!

Akorát se ho musím zeptat, jak rychle lítá... Já mám z doby, kdy jsem jezdil na motorce převzaté heslo: "Nikdy nejezdi rychleji, než létá tvůj strážný anděl..." A myslím, že na autobuse to bude platit stejně. 

CZBus

A na tomhle místě je třeba splnit asi jeden dloužek... a to, že jsem zatím nikde nezmínil CZBus. Co že to je? Inu, dle definice se jedná o Nezávislé sdružení řidičů a řidiček v autobusové dopravě. A v praxi je to banda skvělých lidí, přátel, kamarádů a známých, praštěných přesně tím správným způsobem volantem a také tramvajovými panely. Někteří z vás a určitě vaše dítě, budete asi znát písničky, které člen CZBusu, Honza Šťastný, složil a nazpíval s kolegy a některé z nich znějí i z rádií. (http://www.czbus.eu/stranky/pisnicky.html) Jeho videa na Youtube, která popisují některé linky a procesy, jako například zatažení na garáž, zahájení linky po příchodu na pracoviště apod. mi v začátku hodně pomohla. A v neposlední řadě byl Honza jeden z mých zaučujících řidičů na prvních spojích na Kačerově.

Ale CZBus není jen Honza Šťastný, ale spousta dalších skvělých lidí, se kterými trávím skoro každý den, díky vysílačce Zello a potkáváme se na linkách DP. Takže, když na autobuse nebo tramvaji uvidíte vlaječku CZBus, narazili jste zpravidla na pozitivního řidiče, který má svojí práci rád. Pokud ji tam nenechal jeho parťák :-D

A já jsem rád, že jsem hrdým členem CZBusu a děkuji všem, za to, že jsou kdykoli připravení s čímkoli poradit a za to, že si vzájemně skvěle zpříjemňujeme práci. Tak jako tam jsem se dlouho nenasmál. Těším se na vzájemná setkání, kde se poznáme osobně i s těmi, které znám jen po hlase a zatím jsem neměl tu čest. Protože ti, se kterými se mi už povedlo potkat, (že, Máchale :-) ), ti sakra stojí za to :-D

A pokud si s někým fakt sednete, jako já s Máchalem a navíc máte prakticky stejný turnus... pak se na každou směnu fakt těšíte :-) Díky za každou spříjemněnou směnu, kamaráde :-)

A proč tady o tom krafu?

Protože to vám tak popadají řemeny na té vaší hajtře :-) a přivezou vám náhradní autobus a kam oko dohlédne jsou neklamné známky toho, že jeho "majitelem" je jeden z vašeho kmene :-) Vlaječka CZBusu, voňavé "stromečky" CZBusu... a on to autobus 5028. Vyvoněný, načančaný... A Krysák, (což je můj volací znak na vysílačce, získaný díky mé druhé práci deratizátora), tak osedlal oře svého soukmenovce... být pes, zvednu mu nohu u blatníku :-D Jejej, jakmile jsem se o tom zmínil na vysílačce, co se mi podařilo za troufalost a kam jsem se dílem náhody dostal, jéééé, co já dostal rad, jak se mu tam podepsat a co mu tam provést. Skvělé na téhle partě je, že o dobráka nezavadíš a vše co řekneš je a bude použito proti tobě. Václave, Václave... kdybys věděl, co se ti chystalo všechno na ten tvůj kočár :-)

Ale protože Krysák není lstivá a proradná krysa... a byl rád, že dostal zrovna tohle úžasné, skvělé a vymazlené auto, (mimochodem udělej si něco s dovíráním dveří v kopci, tam se zavírají na třikrát..., mrkni na řazení... ti to nějak cuká..., to pískání brzd nebo co to je při rozjezdu si sice psal do závad, ale jako nic moc..., na tu bílou vlaječku nehrab špinavýma tlapama, pak na ní máš daktylky..., a mimochodem jsem ti ji líp uchytil, protože tak jak byla, se každé kolo poroučela na palubku..., a projel jsem ti to myčkou, protože mi to přivezli tak, že to vypadalo, že to bylo na cvičení na Doupově...), a tak jsem mu tam nechal jen drobný vzkaz a poděkování :-D

Linka 137

Linku 137 jsem měl v pátek z volna, jako odpolední šejdr. Takže jen od 14 do 19 hodin. Ještě, že tak. Jak nemám rád krátké linky, tak tohle je ale brutální extrém :-) Ze zastávky Na Knížecí nahoru na Waltrovku za 9 minut, na Waltrovce 2-3 minuty pauza, 9 minut zpět a na Knížecí 6-7 minut pauza. Uáááá. To je něco pro mne. Navíc, díky provozu z Waltrovky dolů na Smíchov pravidelně naberete minimálně šest minut sekeru, takže jste bez pauzy a točíte se tam jak čamrda, až do velké pauzy. To jezdit nastálo, tak mi hrábne :-)

V sobotu jsem si to naštěstí vykompenzoval linkou 177... v délce 76 min. z Chodova na Polikliniku Mazurská. Jo, to je jiný kafe. Odjedeš za směnu tři kolečka a hotovo. Pravda, to hotovo bylo až v jednu ráno, ale ubíhá to, protože jedeš a nestojíš pořád někde na konečné.

Já být velká mechanik

A na téhle lince jsem si zahrál na opraváře autobusu :-) Poslední spoj na lince, dojel jsem na Mazurskou a přijde za mnou kolega z druhého autobusu, že za sebou táhnu plech... kouknu pod autobus a jejej... kryt motoru visel na dvou šroubech, spadlý na silnici. Každá další díra by ho urvala úplně. Co teď? Hnát sem o půlnoci mechaniky z Kačerova, přes celou Prahu, s pojízdnou dílnou, kvůli dvěma šroubům mi přišlo jako idiotský nápad. No jo... ale čím to povolit. Vercajk v autě fakt nevozíme. Obešel jsem asi tři autobusy, co se mnou stály v konečné, ale jak na potvoru, zrovna dneska s sebou nikdo z nich kombinačky, ani třináctku klíč neměl. Tak jsem vzal baterku a čekal až pojede nějaké auto. Věřte, že v tuhle hodinu tam nebyl zrovna čilý provoz. Hned první auto jsem zastavil Bolta, který sice prý nářadí nemá (o čemž pochybuju, vzhledme k tomu, v jaké plečce jel), ale cestující se nabídl, že jen skočí domů a přijde s nářadím. Hele, popravdě jsem mu to moc nežral... byla pokročilá hodina a říkal jsem si, chlapík jede někde z tahu, přijde domů a už se mu nikam nebude chtít... tak jsem zastavoval další. Ani nikdo z dalších čtyř aut neměl nářadí... chápete to? Já osobně mám v autě celý základní vercajk, kdyby něco, včetně startovacích kabelů, hasičáku, spreje na opravu pneumatik apod. Hmm, asi jiná doba. Mimochodem jsem se byl zeptat i v hospůdce "Domeček", která je přímo na konečné. Tam je jasné, že tam aspoň ty kombinačky nebo sikovky mít budou. Bohužel, navzdory poetickému jménu, tam byla tak neuvěřitelně protivná a neochotná "paní" za pípou, že jsem se otočil a odešel. 


A když už jsem to začal vzdávat, slyším zvuk, jako když jedete s kolečkovým cestovním kufrem a skáče vám po chodníku. A s úsměvem se vynořil onen cestující z taxíku: "Vždyť jsem vám říkal, že přijdu :-)". Za sebou táhl kufřik s výbavou hodnou pojízdné dílny. S pomocí sikovek, klíče a goly povolily oba šrouby, sundal jsem kryt, hodil ho do autobusu a s velkým poděkováním vypálil na poslední spoj na lince o tři minuty později... ale po vlastní ose :-) Vzhledem k tomu, že v tuhle hodinu už fakt moc lidí necestuje, jsem zpoždění už před polovinou linky dohnal a na Chodov dojel nádherně na čas. Hrdý na to, že mi roční praxe na dílně v Umbrelle posloužila ke znalosti, na jakou stranu vyšroubovat šroub :-D

Šikulka, co?

Takže mi držte palce do dalších zážitků a ...

... JEDEME DÁL!

Váš BusDriverCZ

Čtěte dále: DVA MĚSÍCE U DP PRAHA

---

A pokud chcete zprávy z první ruky, budu rád za sledování:
Facebook: Bus Driver CZ
Instagram: @busdrivercz
Twitter: @BusDriverCZ



Oblíbené příspěvky