POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

BusDriver bez dohledu statného ošetřovatele

Až do dnešního dne jsem se pohyboval v jedoucím autobuse pouze pod bedlivým dohledem zacvičujícího, zkušeného řidiče (dozorce), který pečlivě sledoval každý můj krok, korigoval moji jízdu, dbal na správnost všech úkonů před, během a po jízdě a podával reporty o mých výkonech generálnímu řediteli Dopravního podniku...

No tak takhle to zrovna nebylo :-) Zacvičující řidič se zpravidla poté, co zjistil, že mu ode mne nehrozí bezprostřední ohrožení na zdraví a životě, uvelebil na sedačce vedle předních dveří a snažil se přežít svoji směnu, která tak zoufale pomalu ubíhala... O pauzách na konečných jsme pak vedli plodné debaty ze života, dostával jsem dobré a užitečné rady okolo autobusu a práce a dopilovávali jsme podrobnosti kolem procedur v autobuse.

Zácvik trval tři dny a všechny tři dny jsem měl "šejdr", tzn. dělenou směnu. Zpravidla ráno od 5,30 do 9,30 a odpoledne od 14 do 19,30. Vždy ráno a odpoledne jinou linku z jiným zacvičujícím řidičem. Ve výsledku jsem tedy během zacvičení poznal a projel 6 linek a dostal se do drápů šesti řidičům. Díky tomu člověk trochu poznal rozdíl mezi nimi. S někým si sednete, s jiným méně... Jeden, když zjistí, že silničáři, dlaždiči a zedníci na silnicích a okolních objektech a následně klempíři, sklenáři a lakýrníci v dílnách nebudou mít ten den na chleba pro svoje děti, protože, jak to tak vypadá, tak se podaří dovézt autobus zpět do garáže se vším, s čím z nich ráno vyjel (nicméně, nikdy něříkej nikdy), tak během jízdy příjemně relaxuje, snaží se neposlouchat ten hučící úl, co má za zády a modlí se, aby to utíkalo pokud možno co nejrychleji. Druhý si nedá pokoj a učí vás řídit autobus... a co víc, protože je to starý praktik, který asi začínal u Dopravního podniku v dobách, kdy se autobusy nahazovaly klikou, snaží se vám vštípit základy techniky a fungování autobusu a komplikuje si život tolika "podle mého názoru" zbytečnými úkony, které u jiných řidičů rozhodně neuvidíte, že je až s podivem, že nemá na garážích vlastní dílnu, kde by si autobus šteloval po večerech.

Ale vaším úkolem je projít zácvikem a nasávat zkušenosti a moudrost starších, takže zatnete zuby a kýváte, že si to všechno berete k srdci. 

A pak máte kolegu, který ze sebe chrlí jednu fajn radu za druhou, spoustu praktických věcí, které když vám nikdo neřekne, jen těžko na ně budete sami přicházet. A to je potom radost.

A i poslední den zácviku můžete dostat skvělou radu, kterou vám předtím nikdo neřekl a přitom je to jedna z nejdůležitějších věcí. Chcete jí prozradit? Tak ok, ale nechte si jí pro sebe! Kantýna otevírá už ve čtyři ráno, takže když jdete do práce nebo ještě lépe, když si odbydete výpravnu, dojdete k autobusu, zkontrolujete si ho a vyjedete s ním ke kantýně, kde ho umělecky zaparkujete, tak si můžete skočit na polívčičku či páreček a to se pak sakryš jinak vyjíždí na linku :-D Ale nikomu to neříkejte, ať nám to tam nevyžerou :-D

Jednoho zácvikáře mi tu dovolte zmínit ... byl jím Honza Šťastný (https://www.youtube.com/@honzastastny4113). Pokud jej neznáte vřele doporučuji jeho videa a instagram. Díky videím, která natáčel, se několik lidí rozhodlo jít řídit autobus. A mnohem většímu počtu řidičů, včetně mne, pomohla tato videa v začátcích. Třeba jeho video o výjezdu na linku, kde je celý postup od příchodu do práce, po najetí do výchozí zastávky, je perfektním průvodcem pro nováčky. A já zase s radostí zjistil, že Honza čte můj blog už od doby, co jsem psal z Anglie. A v jeho případě "Nomen Omen" rozhodně platí - Honza je pozitivní a optimistický člověk, ze kterého čiší láska k autobusům a zapálení pro práci, kterou dělá... aniž by to byla posedlost. A snaží se ukázat ostatním, co je na téhle práci fajn. Do háje, tak se snaž :-)

V neposlední řadě výuková videa, která jsme viděli během kurzu jsou jeho prací... a v dalších rolích vystupovali další kolegové :-)

---

A dnešek byl tím dnem, kdy jsem šel poprvé na svoji linku bez dozoru. Dostal jsem ranní 125 ze Smíchovského nádraží na Skalku. Takže ve 2,40 vstávačka, protože na garážích musíte být 20 minut před výjezdem, nicméně my, začátečnická kopýtka, kteří nemáme úkony zajeté, musíme, resp. měli bychom, chodit ještě o něco dříve, abychom něco nepo... Hups do uniformy a jede se na garáže. Zaskočit do výpravny, přihlásit se, převzít si desky s dokumenty a jízdním řádem a vydat se hledat do světa svůj autobus. Najdi si ten svůj:


Když se vám to podaří, máte napůl vyhráno. Otevřít, zkontrolovat, nastartovat, vypsat, co je třeba, dvacetkrát to po sobě zkontrolovat a vzpomínat, co jste zapomněli :-) Ono těch úkonů, co musíte po ránu udělat není úplně málo a něco zapomenout není vůbec těžké. Vy si ten postup trochu říkáte v kurzu, ale tam nestojíte vedle autobusu. Pak vám to ukáže zacvičující kolega na garáži v rámci kolečka, kdy vás seznamuje s garáží a to dostáváte těch informací tolik, že ani kůň by to do své lebeční dutiny nesměstnal. A pak, v rámci zácviku, po ony tři dny, kdy jezdíte pod dohledem, musíte všechno zvládnout a pamatovat si to. A je velmi snadné zapomenout např. opsat počáteční kilometry... a je to údaj, který pak během dne už jen těžko dohledáte, maximálně si můžete nějak odvodit podle délky linky ujeté kilometry, ale k přesnému údaji se nedostanete.

Takže, milý Dopravní podniku... zlepšovák: Co takhle, minimálně pro nové řidiče, do doby, než by si byli jisti, což u každého může znamenat diametrálně odlišnou dobu, udělat jednu A4 - Checklist, kde by byly jednotlivé úkony vypsané a řidič by si je třeba odškrtával nebo ani to ne, jen by do toho koukal a dělal jednu věc po druhé. Za prvé by nevynechal nic důležitého a za druhé, kdyby to zaškrtával a následně dole ten den podepsal, máte podklad k tomu, že ke kontrole došlo a proběhla podle vašich požadavků. Každopádně pro sebe si takový jednoduchý seznam úkonů udělám. Protože jakmile už si člověk bude myslet, že to zmáknul, začne na některé věci zapomínat, na jiné třeba schválně zapomínat... a ve výsledku proběhne kontrola autobusu tak, že se řidič podívá na číslo autobusu, aby se ujistil, že je to ten, se kterým má odjet. Že by všichni řidiči u DP dělali ranní kontrolu autobusu před výjezdem jak z partesu, tomu snad nikdo nevěříte :-)

A přátelé.. pokud vám přijde kontrola autobusu u DP jako dlouhá, zbytečná a složitá, mrkněte sem, jak se kontrola autobusu před výjezdem dělá v Anglii. A nejenže tam z toho děláte závěrečný test, ale světe div se, ona se tam pak provádí stejným způsobem i v praxi. Alespoň u Metroline se to rozhodně dodržovalo: https://www.youtube.com/watch?v=5jpM6trGG3U&t=1s

Pravdou je, že podle toho, co jsem zatím schopný posoudit a doufám, že časem nezměním názor, jsou autobusy ve skvělém technickém stavu a to včetně oprav různých odřenin a dalších kosmetických úprav, které na nich páchají řidiči. A závady se řeší. Což je pro mne trochu novinka.

Když máte na voze závadu nebo potřebujete jen zkontrolovat např. provozní kapaliny, napíšete si zakázkový list, odevzdáte ho při zátahu a autobus bude zkontrolován nebo opraven. A pokud vám nastane závada na trase, přivezou vám náhradní autobus a původní maže na dílnu. Vždycky stojí na place několik záložních autobusů pro všechny případy. Kromě toho se na garážích drží zálohy a operativní zálohy, které vyjíždějí v případě, že se některý řidič nedostaví na svoji směnu, opozdí se nebo má například během dne zdravotní problém. Drží se i zálohy pro případ nutnosti nasazení autobusů za metro či tramvaje v případě neočekávaných událostí.

---

Ale to jsem malinko odbočil... já ráno zkontroloval autobus, mlsně projel kolem kantýny, která měla ještě zavřeno a vyrazil na linku. Začínala na Hájích. Všechno šlo jako po másle. Nabral jsem první cestující a vydal se na Smíchovské nádraží. A odtud na Skalku. A odtud na Smíchovské nádraží. a odtud na Skalku. A odtud...  Ve 12,28 mi na Háje dorazil střídající řidič, kterému jsem autobus s radostí předal, on jej nadšeně přijal, protože se samozřejmě do práce děsně těšil a stepoval na Hájích určitě už minimálně hodinu předem.. a šel jsem domů.
Takže první den - první samostatná linka. Zhodnocení: značka ideál. Byla sobota, takže neustále na čas v každé zastávce, malý provoz, málo cestujících, sluníčko, pohodička. to je pak radost pracovat :-) A zítra začínám až v sedm. Takže se i vyspím :-) Teda ne, že bych na dnešek vyspalý nebyl, ale protože jsem měl budík na 2,40 ráno, musel jsem jít chrnět už v 19,30, což se nesetkalo doma úplně s nadšením. Ale upřímně, to se teď nesetkává skoro nic. Ono totiž to, co já vnímám jako pozitivum, totiž, že jsem, narozdíl od doby působení u Flixbusu, každý den doma, ve svém pelíšku a o domácí stravě, nemusí nutně stejně vnímat zbytek rodiny. Jak trefně poznamenal lektor v kurzu, když vyprávěl o období, kdy přestal jezdit jako řidič a začal učit v autoškole a tím pádem byl najednou doma mnohem častěji a déle: "manželka nebyla zvyklá na tolik pozornosti a lásky, které se jí najednou ode mne dostávalo" a tudíž to najednou sem tam doma zaskřípalo. Tak u nás už to neskřípe... spíš nastává ticho :-) A pro mne kýžený svatý pokoj a klid. A když náhodou není a nastane atmosféra vzrušivější a výměna názorů se malinko zvrtne, nevadí. Nejpozději za pár hodin jdu zase do práce a tam si odpočinu a zrelaxuju :-) Tam vám je, v té šoférské kukani, tááákový klid.

---

Hele fakt... na Flixu i třeba na MHD v Jablonci, kde se prodávaly lístky, vám každý cestující takřka projde rukama. S každým navážete oční kontakt, pozdravíte se, pomalu, že si nepadnete do náruče. Tady? Tady sedíte v kukani a mačkáte čudlíčky. Zmáčknete čudlíček poprvé, otevřou se dveře a dovnitř se nahrne obyvatelstvo. Zpravidla hned poté, případně zároveň s tím, jak jiné obyvatelstvo autobus opouští. V zrcátkách a na kamerách neregistrujete jednotlivé tváře, ale postavy. A to jen potud, pokud kontrolujete, že postava neúpí přivřená ve dveřích. Pak zmáčknete čudlíček podruhé a za postavami se zavřou dveře a vy upřete pohled před sebe na tu kočku na přechodu. Aha, chtělo by to na oční. To není kočka na přechodu, ale starší občanka v přechodu, co se vám snaží zabránit v odjezdu ze zastávky trvalým naznačováním toho, že chce přejít... pak se přece jen zastaví a s pohledem "pane autobus, vy přece jen spěcháte, tak jeďte, já vás teda pustím" vám blahoskloně pokyne. Tak sešlápnete pedál a... nic. Prodleva mezi sešlápnutím pedálu a fyzickým zahájením pohybu autobusu je dostatečně velká na to, aby osoba pochopila, že jste tupec, který, ačkoli ho ona, spěchající na zdravotní středisko a pak do Kauflandu, kde mají dneska máslo za čtyřicet; se nedovtípil, že je pouštěn a nerozjíždí se a ona tak mávne rukou nad vaší slaboduchostí a vkročí před autobus. V ten samý moment doputuje informace o zmáčknutém pedálu plynu z centrálního mozku SORky, až k hnacímu ústrojí a autobus se pohne. Přičemž vy, s očima na předním skle, šlápnete na brzdu. Ta má naštěstí prodlevu skoro nulovou, takže autobus, který mezitím dosáhl rychlosti světla, tedy 0,1 km/hod. zastaví se se škubnutím na místě. Vy zíráte, paní zírá a ťuká si na čelo. Hádejte, kdo je tady za blbce?

---

Pár praktických rad ohledně linek. V zácviku se vám budou střídat dvě linky denně, jak jsem psal výše, celkem šest až osm, podle toho, zda přecházíte na "déčko" z "béčka" nebo "céčka". Nebo jste už "déčko" měli.

Je dobré si linky předem nakoukat. Pokud znáte Prahu, hodně to pomůže. Ale pokud ne, nevěste se na nejbližší pouliční lampu, od toho je tam zácvikář a ten vždycky ochotně poradí. Mně se vyplatil následující postup: odpoledne jsem se podíval, jakou linku jedu druhý den a na Youtube si zadal "linka XXX praha". Za XXX pochopitelně dosaďte číslo hledané linky. Zpravidla se vám objeví video z playlistu Lukáše Nekolného, který snad všechny linky projel a natočil. Videa jsou sice stará 6-8 let, ale podle mých dosavadních zkušeností se linky nezměnili (alespoň ty, co jsem zatím jel). A i kdyby základ zůstává stejný. Tím si vizuálně projedete danou linku. Pak si její průběh můžete zkontrolovat na mapě např. zde: https://www.tram-bus.cz/mhd-praha/autobusy/linky-autobusu/ nebo tady: https://pid.cz/wp-content/uploads/mapy/schemata-trvala/Praha-linkove-vedeni_A1.png

Zdrojů aktuálních vedení linek je více. A k přímé navigaci pak lze využít i aplikace v telefonu, např. IDOS, Moovit a další.

Zkrátka je dobré se na práci předem připravit. První otázka každého zacvičujícího řidiče tak je: "Linku znáš?" Tak nebuď lama a řekni: "Jasně :-)"

---

Tak zítra ranní, v pondělí šejdr, v úterý volno a ve středu ranní... a od čtvrtka snad změna k lepšímu :-)

Ale do té doby o mně určitě ještě uslyšíte.

Váš BusDriverCZ

---


A pokud chcete zprávy z první ruky, budu rád za sledování:
Facebook: Bus Driver CZ
Instagram: @busdrivercz
Twitter: @BusDriverCZ


Čtěte dále: NEBUĎ JAKO OTÍK...



Oblíbené příspěvky