POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

DP Praha - základní kurz, den druhý

Den druhý... asi končí sranda :-)

Nějak mi začalo docházet, že sezení v lavici a poslouchání přednášek lektorů asi nebude stačit. Okruh testových otázek je Široký, texty ve výukových materiálech Dlouhý a na luštění těch blech, kterými je to psané, aby byl člověk Bystrozraký.

Takže, pokud má tahle pohádka skončit šťastně (...a pokud neumřel, pracuje u Dopravního podniku dodnes...), bude to chtít zahájit intenzivní samostudium. A to jsem na to naštěstí přišel v úterý a ne ve čtvrtek večer. Vždycky jsem byl bistrí a chitrí.

No a protože už jsem v zaměstnaneckém poměru dva dny, asi už si mohu dovolit malý zlepšovací návrh. DP mi nepřijde jako úplně chudý podnik, který nemá na papír do tiskárny, i když chápu, že jeho spotřeba je asi u podniku značná. Vzhledem k tomu, že jedna ze základních pouček nabytá na školení je a) když ti někdo bude něco říkat, aniž by ti k tomu dal vypsat formulář, je něco špatně a za b) tužka tě živí, chápu, že "Šetřme naše lesy" tu asi nebude populárním heslem. Přesto bych velice apeloval na zodpovědnou strukturu, aby brožurky nedržela striktně ve formátu A5 za cenu toho, že na jejich čtení potřebujete mikroskop nebo alespoň dobrou lupu. Na A4 by to taky vypadalo hezky a s fontem 11-12 by to bylo i k přečtení. A o testových otázkách to platí jakbysmet.

 Ono tohle totiž není nejpohodlnější písmo k tomu, abyste se z toho po večerech učili. Zkuste si to...

Na druhou stranu už chápu, proč DP tak bazíruje na testech u očaře :-D Třeba spolu mají nějaký byznys :-) Za týden základního kurzu si tak zkazíte oči, že brýle jsou jen další logický krok :-D

Ale zpátky k dnešku...

Na první hodinu přišel "nový" lektor. Byl s námi až do 10,15, kdy byla přestávka na oběd a nutno říci, že asi nikdo z nás po celou dobu neztratil pozornost. Je opravdu děsně fajn a pokud zatím můžu soudit, v žebříčku mých "oblíbených" učitelů autoškoly vede. Ačkoli do nás hustil vyplňování Záznamu o provozu autobusů, což je v dnešní počítačové době trochu archaický dokument, na druhou stranu asi chápu jeho podstatu a věřím, že v několika případech může řidiči i podniku docela zachránit zadek, ale jeho vyplňování je docela peklo :-), podával to celou dobu tak, že jsme to snad chápali všichni. 

Do toho spousta věcí z praxe, postřehů, rad, příhod veselých i neveselých, poznámek o autobusech a věcěch kolem nich, o garážích i řidičích... zkrátka hodiny odsejpaly a zároveň nám lezlo učivo do hlav. Jedna příhoda, na kterou vzpomínám a která mi jen dokládá, že i když jste řidičem autobusu, pořád to není záruka toho, že nemáte v hlavě seno, jak s oblibou říkával šéf Umbrelly Pavel Steiner... Jistý chlapec, pracující u Dopravního podniku na pozici obsluha lanové dráhy v ZOO Praha, (ano i lanovka v ZOO a lanovka na Petřín jsou součástí DP Praha), se začal u lanovky nudit (asi ho přestalo bavit točit celý den klikou) a začalo ho štvát, že tam haranti děsně řvou a usmyslel si, že bude řídit autobus (jak vtipně poznamenal lektor, už to bylo důkazem toho, že s ním nebylo něco v pořádku :-) ). Udělal si řidičák na autobus, profesák a nastoupil do kurzu. A protože od jisté doby, kdy se stalo, že na vyučování přišel student s nějakým tím něčím, měřitelným v krvi, zajde občas kontrola a stalo se tak i tentokrát. A chlapec, ačkoli ho výslovně upozorňovali, že za jakýkoli, i zbytkový alkohol, o jiných návykových látkách ani nemluvě, je u DP okamžitá výpověď, nalízal v půlce kurzu heroin. Takže zaplatil podniku řidičák, profesák... a šel jezdit k jistému nejmenovanému dopravci od A... Což nechápu, že ho někdo může vzít, ale chápu, že řidičů je málo a některým firmám je fuk, že vozíme lidi, hlavně že vyjede autobus na linku.

Přestávka na oběd skončila a přišel hasič na školení Požární ochrany. A tak, jak jsem byl dopoledne nadšený, tak rychle moje nadšení uhasil. On sám tam byl sice jako záskok, takže přednes uspávače hadů bych mu odpustil. To, že všechno četl z prezentace asi taky, protože chápu, že pouštět se do větších akcí bez toho, aby to byl jeho denní chleba, taky nemusí končit dobře.

Bohužel technika asi není jeho kamarádem, takže prezentaci, vytvořenou tak, že po kliknutí nabíhaly jednotlivé odstavce, ovšem v některých případech jen poloviční a druhá polovina se ukázala až po dalším kliknutí, což ani po x slidech neodhalil a vždycky si domýšlel, co chtěl autor polovinou odstavce říci, aby to následně po dalším kliknutí odhalil (pravda, zpravidla se trefil), úspěšně proklikal až do konce.

Co mne překvapilo více, byla kvalita téhle prezentace a poté, co jsme skoukli předchozí učební materiály a filmy mi přišla neskutečně obecná, primitivní a hloupá, snažící se o humornou vložku za každou cenu. To mi fakt k Dopravnímu podniku nesedí. Po první polovině se můj papír na poznámky začal plnit neskutečnou kritikou... Ačkoli jsme mluvili o tom, co se stane, když zahoří autobus nebo v něm někdo úmyslně zapálí požár, dozvěděli jsme se, jak máme pomalu otevírat motorový prostor, aby tam nevniklo moc vzduchu, jak tam prostrkávat hadici hasičáku a pokoušet se hasit motorový prostor a podobně. Do poloviny prezentace vůbec nezaznělo to, co bych očekával a co já beru jako naprostou mantru řidiče autobusu:

"Pokud mi chytne z jakékoli příčiny autobus, je mi ten kus železa absolutně šumák a hasičáky beru, že tam jsou jen proto, abych je kontroloval před jízdou, aby měli bezpečáci radost a aby si vydělal revizor, co je každý rok kontroluje. Protože za mne platí pravidlo SAFETY FIRST - takže zmáčknout tísňové tlačítko, vypadnout a vyhnat lidi, pokud možno bez toho, aby si u toho zlámali vaz, a to do dostatečné vzdálenosti od autobusu. A tu herku, ať vezme čert, ta je pojištěná."

Jasný, pokud mi bude hořet jen pneumatika, tak ty lidi vyženu a pro ten hasičák se tam vrátím a stříknu si... než se dovalí profíci... a nebudu si u toho, narozdíl od těch cestujících, dělat selfie.

Ale tak nějak bych čekal, že to bude to první a hlavní, co nám budou tlouct do hlavy. A potom, někde vedle to, co má podnik na starosti v oblasti PO, jaké máme my povinnosti a že nemáme parkovat před hydrantem.

ilustrační foto Pexels
Místo toho polovina prezentace jsou věci, které vůbec nesouvisí s prací řidiče autobusu. K tomu, asi pro odlehčení, do prezentace někdo vložil rádoby vtipná videa a fotky z internetu (asi bychom se mohli chvilku bavit o autorských právech, když po nich podnik tak šlape), zpravidla zahraniční, kde jsou jako odstrašující příklad nějací snad Indové tankující benzín do sudu přidělaného na jízdním kole, osobák s naftovým agregátem na střeše, otočená žehlička na které si někdo peče salám a na závěr video z požárního zásahu hořící cisterny s palivem někde v Taiwanu. Jediné trochu relevantní video bylo ze zahoření elektrického autobusu... to bylo fakt působivé. Až strašidelné, když vidíte jakou rychlostí se elektrobus ocitne plně v plamenech. Pokud by byl plný lidí, možná (a to fakt jen možná) bych stihnul otevřít dveře a vyskočit já... oni by neměli nejmenší šanci. Jukněte na to a těšte se na elektrickou budoucnost dopravy: Elektrobus Fire

Copak DP a jeho hasiči nemají dost příkladů z praxe, nafocených a natočených, jak hoří autobus, jakých zvěrstev se dopouštějí na poli požární ochrany řidiči (ty nevyhovující spotřebiče, varné konvice, zásahy do elektroinstalací apod.? To se přece občas děje v každé firmě...) A mne by přece jen víc zajímala prezentace zaměřená na autobus. Co se tam může pokazit, na co dát bacha, kde jsou rizika, jak přesně postupovat, co třeba, když jedu za kolegou a z jeho busu se kouří, co když se mi při evakuaci busu někdo nadýchá kouře, jak postupovat apod. A k tomu potom tu nudnou, ale nutnou teorii. 

Hrozná polemika o tom, že jsou v Praze tři stanoviště hasičů a jaká mají telefonní čísla a že volat na 150 a tak... hele, pokud na to bude čas a nebude mi to hořet od palubky nebo nebudu mít palubku napresovanou v zadní části kamionu, tak mačkám tísňák a volám dispečerovi, že hořím... a jdu evakuovat. A on, ať si pro hasiče pošle třeba poštovního holuba!

---

V druhé polovině prezentace, asi po 40 minutách, se najednou objevil předpis D 1/3 a hasební předpis pro požár autobusu a odtud začala mít prezentace docela smysl. Tam jsme se konečně dozvěděli, že máme evakuovat lidi, dbát vlastní bezpečnosti a další užitečné informace (hasební třídy, používané hasící přístroje apod.). 

No, za mne by stálo za to na té prezentaci malinko zapracovat. Reklamní a marketingové oddělení je určitě kvalitní a stopro by spáchali něco, na čem bychom viseli očima. A vzhledem k počtu "žáků" kteří kurzy projdou by se to asi vyplatilo i do budoucna, aby si zrovna z tohodle tématu v hlavách něco odnesli do praxe.


Naštěstí hned poté přišel zase lektor z rána a pokračovali jsme v dopoledním duchu, až do konce dnešní výuky. A bylo to zase super. Takže k tomu, jak se vyplňují výkazy jízdy jsme se dozvěděli, co si s sebou rozhodně brát do práce, (takové ty věci, co vám normálně nikdo neřekne a musíte si na  ně přicházet až praxí), na koho si určitě uložit číslo do telefonu, co si brát s sebou na střevní potíže, abyste alespoň dojeli na konečnou, jak si kontrolovat autobus a na co si dát zvlášť pozor, jaký je režim služeb a jejich specifika... a to vše opět prokládané lidským, příjemným, zábavným a poutavým obsahem.

Zítra nás čekají vysílačky a pak slib, že nebudeme nikde kafrat o tom, co se ve vysílačkách říká, takže jakmile tu uvidíte: " a tak mu do vysílačky říkám: "..." a dispečer na to: "..." a tak jsem to tak udělal", tak víte, že mi nehráblo :-D Poznámka o tom, že je to tak tajné, že to kolikrát v autobusech a tramvajích slyší cestující až do poloviny vozu, byla více než trefná. Ale pravidla jsou pravidla a taková se musí respektovat. Takže se na zítra zase těším, i když učiva přibývá a nebude to žádná sranda.

Stále se utěšuju tím, že podnik má nějakých 1100 řidičů a všichni to udělali... 

Tak nám všem držte palce

váš BusDriverCZ


čtěte dále: DP PRAHA - ZÁKLADNÍ KURZ, DEN TŘETÍ



Oblíbené příspěvky