POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

Pohovor a první kroky...


Tak jsem 10. května 2018 odpověděl na inzerát na FB a poslal jsem životopis na uvedený email.

Zvoní telefon, anglické číslo... Dobrý den pane Tomáši... :-) Tak začíná každý telefonát se slečnou Beatou.

Během prvního telefonátu jsme si vyjasnili, že bych měl skutečně zájem o řízení autobusu v Anglii, že mám všechny doklady, že tak nějak mluvím anglicky a tak. 

Agentura zatím vypadá velmi seriozně a já doufám, že se na tom nic nezmění. Při slově pracovní agentura, zvláště ve spojení se zaměstnáváním v zahraničí, mi asi stejně jako vám naskakuje husí kůže a v mysli se vynořují věci, co kde kdy člověk četl a slyšel...

Ale v tuhle chvíli nemohu říct na James-Lewis jediné křivé slovo. Naopak. Lepší přístup jsem si ani nemohl přát. Bylo mi řečeno, že v současné době hledají lidi pro dvě autobusové společnosti v Londýně... Metroline a Abellio. Vysvětlili mi platové podmínky, časové nasazení a vše...

Protože trochu doufám, že tenhle blog by mohl pomoci řidičům, kteří uvažují o stejném kroku jako já, uvádím detaily, které běžného čtenáře nezajímají... těm se za to omlouvám... 

Nejprve, po příjezdu do Anglie, bych měl projít školením u zaměstnavatele. To by mělo trvat cca 2-3 týdny (čtyři, pokud budu lama). Během školení bych měl brát cca 300 GBP týdně. Jakmile začnu samostatně pracovat, měl by být plat 550 GBP čistého týdně. S tím, že je možnost si přivydělat dalšími směnami... přesčasy, víkendy apod.

Základní hodinová mzda je 12,31 GBP, přesčas 13,37 GBP, nařízený přesčas 18,47 GBP. Víkend 13,90 GBP, nařízený víkend 20,85 GBP. Příplatek za noc 22-05 hod. 0,35 GBP, práce ve svátek 14,77 GBP.

(Doplnění 17.6.2018 a 26.10.2018. Slíbených 550 liber máme... 550 - 600... ale hrubého.  Což, pokud sem jedete s tím, že budete mít měsíčně na pásce čistého 2200 liber (61 - 63 000 podle zvoleného kurzu) a nakonec máte měsíc co měsíc na účtě 1750 liber (49 - 51 000 dle kurzu), tak je to docela znát. Zvláště, když to máte vypočítané s bydlením apod. a bydlení si podle toho hledáte. 

Jen daně nám dělají okolo 180 liber týdně. K tomu vysoké náklady na bydlení a jídlo. Popravdě, být mi 25 let, nemít závazky a dluhy... tak je to tu super... hlavně  jako zkušenost.

------------------------------------------------------------


Trochu počtů: Plat s nějakým tím přesčasem je 405 - 450 týdně, tedy cca 1 750 liber měsíčně čistého po zdanění. Tedy... počítejme optimističtější kurz 29 Kč za 1 libru... cca 50 750 Kč. Bydlení platím 750 liber měsíčně (21 750 Kč). Dá se sehnat levnější, kolem 500 liber měsíčně ve formě sdíleného bydlení - tedy samostatného pokoje v bytě s dalšími lidmi. Takže jsme na 29 000 Kč. Jídlo a drogerie při troše skromnosti 100 liber měsíčně (2 900 Kč), takže 26 100 zůstatek. Pominu, že byste se chtěli občas podívat domů nebo si sem někoho pozvat a máte tak ještě náklady na letenky. No... a já mám měsíční platby 30 614 Kč (alimenty, splátky, telefon, UK telefon, penzijní, životko...). Takže jsem měsíčně 4 514 Kč v minusu. My máme navíc ve dvou pronajatý byt, což byla moje chyba, proto to sem ani neuvádím do výpočtu... a platíme tak ještě služby (voda, elektřina, council tax apod. ... bratru 3 500 Kč měsíčně.

Takže výsledek? 8 014 Kč v minusu měsíc co měsíc. Místo, abych tu vydělával, padám do větších dluhů... takže balím.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Pokud sem přijdete jako mladý člověk bez závazků... počítejte 51 000 Kč plat - 14 500 Kč bydlení - 2 900 Kč jídlo apod. ... výsledek = 33 600 Kč čistého... to není špatný plat. A pokud jste ochotni žít "studentským životem" ve sdíleném ubytování a uskromnit se ve stravování... a zlepšit si angličtinu, je to fajn zkušenost.

Kromě toho děláte 7,5 hod. denně a neexistuje, že by vás někdo nutil dělat více. On by vám to naopak nikdo nedovolil. Žádná zvěrstva typu dělené směny apod. jako běžně v ČR, kdy děláte 12 hod. denně a víc :-)

Autobusy jsou tu vesměs vraky... ale to v Arrivě v Česku taky. Ohňostroj svítících kontrolek, nefunkční topení, chyby výfukových soustav, takže do kopce to s váma jede třicet... v každé díře a kanále čekáte, že necháte nápravu, odpružení asi v době výroby autobusů ještě nebylo vynalezeno... nepohodlné sedačky řidičů... silnice uzoučké a samá díra a hluboký kanál, řidiči neohleduplní (a to i proti ČR a to je sakra co říct)...

Takže... jste mladý řidič s D, máte slušnou angličtinu (cca B2) a chcete nabrat zkušenosti a vydělat peníze? Zkuste to tu... doporučuju. A vy ostatní si to dobře rozmyslete ve vztahu k vašim měsíčním výdajům. Stačí si to je spočítat.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Nad poznámkou uvedené částky platí pro Metroline, podmínky u Abellio neznám. Původně uváděné částky z informačního emailu agentury jsou mírně odlišné v praxi s přihlédnutím k vašim zkušenostem a délce praxe. V nejnižší kategorii jste zařazeni jako řidiči, kteří nemají řidičák na autobus a u firmy si jej teprve dělají. Tam jsou částky: Základní hodinová mzda PO-PÁ 12,07 GBP, přesčas 13,30 GBP, nařízený přesčas 20,12 GBP. Víkend 13,35 GBP, přesčas o víkendu 14,73 GBP, nařízený víkend 22,25 GBP. Příplatek za noc 10%.

V kategorii Driver.08 - řidič autobusu s méně jak dvouletou praxí: Základní hodinová mzda ,PO-PÁ 13,19 GBP, přesčas 14,54 GBP, nařízený přesčas 21,99 GBP. Víkend 14,58 GBP, přesčas o víkendu 16,08 GBP, nařízený víkend 24,30 GBP. Příplatek za noc 10%.

Během výcviku (On road basic training) máte 10,20 GBP na hodinu (61,20 GBP denně). Délka této části není stanovena, záleží na vaší schopnosti řídit vlevo a naučit se vše, co je od vás požadováno. Mimo jiné kontrola autobusu před jízdou (ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=5jpM6trGG3U ) Pracuje se 6 hodin denně s 30-ti minutovou přestávkou na oběd. 

V pozdějším výcviku se dělá 7,5 hod. denně (77,52 GBP denně) (7,30 - 15,30), školení probíhá na učebně. Trvá max. 6 dní. Třetí částí je závěrečná zkouška - jeden den.

Další zdroje k inspiraci :-)
  • Double Decker Driving School 
  • The Secret Life of a Bus Garage (Go-Ahead Stockwell)

Ubytování prvních 14 dní má zajistit agentura, stejně jako pomoc vyřízením NIN, bankovním účtem apod. A že Metroline je společnost, kde chtějí dobrou angličtinu... a Abellio je firma, kde může být angličtina trochu horší, během práce jsou pak jazykové kurzy a tam se naučí každý. Tak co jsem si asi vybral :-D 

Jenže... Metroline má pohovory kdykoli, ale Abellio jednou měsíčně a nejbližší bude 1.6.2018. Hmm... takže čekání... víc jak 14 dní... hrůůůůza.

Cca tři dny před pohovorem telefon z agentury... "Dobrý den, pane Tomáši..." a změna. Abellio má stop stav, dáme pohovor s Metroline. Tak to jsem v pytli... S mojí anglinou. Ale slečna Betty, že mne slyšela mluvit a že to dám a že to nebude problém... No co. Kdybych to nedal, stejně už jsem měl Anglii tak zakořeněnou v mozku, že bych se hlásil hned na další pohovor znova a ono by to jednou vyšlo... tak jsem do toho šel. Nebo bych napsal přímo na Abelio.

Hop nebo trop
V tomhle duchu se nese celá tahle akce. Protože... pracuju přece ještě pořád v Arrivě. A pokud bych prošel pohovor, čekala by mne dvouměsíční výpovědní lhůta, dva měsíce ježdění po Kutné Hoře... to bych fakt nedal. V hlavě v Londýně a fyzicky u Kostnice.

Takže jsem 14. 5 podal výpověď se žádostí o dohodu a uvolnění k 31. 5. 2018. Provozní mne uvolnila se slovy: "stejně by jste šel marodit, kdybych vás nepustila". Doplatil jsem Arrivě ŘP D (33.500 Kč) a bylo to. Jestli neprojdu pohovorem, budu si hledat práci :-)

Naštěstí v dnešní době mám jako řidič autobusu práci druhý den... je nás jak šafránu a poptávka je obrovská.

30. 5 jsem absolvoval kolečko Kutná Hora - Čáslav - Chrudim a ukončil pracovní poměr. A děj se vůle Boží.

Pohovor 1.6.2018 !!!

Pohovor probíhal přes Skype - konferenční hovor. Já, personální z Metroline, sympatický starší muž s brýlemi, slečna Betty a (asi) majitel agentury. Připojení trochu zlobilo, já nervy jak špagáty...

Cink... Hello... to je tak jediné, co si pamatuju, pak jsem dostal infarkt a zbytek pohovoru si nepamatuju :-D Hodně zlobilo spojení, což byla moje klika. Slyšel jsem od náboráře cca každé třetí slovo a spíše si domýšlel, co se mne ptá. No, kdyby spojení neblblo, bylo by to stejné... stejně bych mu rozuměl každé třetí, páté, desáté slovo... a domýšlel si :-) Takhle jsem to aspoň okecal :-) A pokud už jsem byl opravdu v koncích, zasáhla vždycky sl. Betty a řekla mi to ještě pomalejší angličtinou :-) Takže jsem to pobral. No... a závěr?

Já jsem to dal!!! Budu jezdit s červeným doubledeckerem po Londýně! 

Doma nechávám přítelkyni Alenu... Ne, že by skákala štěstím, ale ví, že je to pro mne příležitost. Jakmile se v Londýně zabydlím a najdu vlastní bydlení, přijede za mnou... jak říkají angličani - ASAP (as soon as possible). Takže se začíná učit angličtinu :-D

A jde se balit...

čtěte dále...


Přípravy na cestu...


Oblíbené příspěvky