POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

Člověk míní, dispečer mění...

Den se s dnem sešel a všechno je jinak. Ok, tak všechno zase ne, ale zásahem vyšší dispečerské moci přece jen něco ano. Původně jsem měl do pondělí 20.2.2023 jezdit výluku v Quickbornu, v pondělí večer se stáhnout do Hamburku a potažmo do Prahy a konec.

V sobotu mi však zavolal dispečer s tím, že by mi dal v neděli volno (to byla asi ta dobrá zpráva) a v pondělí bych mu ještě jednou odjel linku N74 Hamburk - Kodaň (to byla ta horší :-) ). A já myslel, že už mám ten Flix za sebou. Rozloučil jsem se s disponenty, s autobusem, s linkou, smazal Flix aplikaci pro řidiče a zmuchlanou košili vrazil na dno kufru. No, a najednou bylo třeba to všechno recyklovat :-)

Protože by to nebyla Umbrella, aby tam nebylo trochu zmatků, měl jsem nejprve jet s jedním polákem, který jezdil taky na výluce. Říkal jsem si, že ten jeden den to ještě dám. A na druhý den mi volal jeden z českých řidičů, že se naváží do Hamburku a jede se mnou Kodaň. A protože změna je život a plánování je pro blbce - inteligent zvládne chaos... a tahle změna nakonec vypadala, že by mohla být k lepšímu, pokud kolega nebude další vadně zaučený kus, se kterým se budu v každé zatáčce bát o život, celkem jsem se i těšil. A bylo na co :-)

Ale abych nepředbíhal. V neděli odpoledne jsem se srdečně rozloučil v Quickbornu se spolubydlou a s polským kolegou, se kterým jsem se celý týden střídal na výluce na jedné lince jsme vyrazili návozovým osobákem do Hamburku. Cestou jsme si celkem pěkně (česko-polsko-anglicky) popovídali. Projížděli jsme kolem hamburského přístavu a zahlédli jsme tam obrovskou výletní zaoceánskou loď. Tak jsme narychlo zastavili a udělali si pár fotek. A když jsme pak míjeli starý trojstěžník a bylo vidět, že jsme naladěni na stejné vlně... a protože jsme absolutně nespěchali... zaparkovali jsme auto a šli na krátkou procházku večerním přístavem. A fotili tu nádheru. A jak jinak, já vás o to přece namůžu připravit, tak se pokochejte s námi: https://africzan.rajce.idnes.cz/Pristav_Hamburk/.

Dorazil jsem do Hamburku akorát včas na kvalitní sprchu, večeři a včasný únik do peřin. Kolega vyrazil z Prahy poněkud opožděně, takže došel kolem jedenácté. Sice mne vzbudil, ale nelitoval jsem. Padli jsme si do noty a začalo to vypadat na fajn zakončení kariéry u Flixu.

A to se mi potvrdilo do puntíku. Kolega byl třicátník z Ostravska, momentálně ze Středních Čech a ačkoli je mezi námi přes deset let rozdíl, za celý den nám nedošla témata k hovoru a myslím, že kdybychom jeli týden, stále by bylo o čem mluvit. A to já zrovna nejsem komunikatovní a společenský typ. U firmy je cca od srpna. A evidentně díky svému zájmu o firmu a čiré radosti z toho, jaký autobus a na jakých linkách může řídit, mu spousta věcí dochází automaticky, i když je zrovna neslyšel při zaškolení. Prostě u nás v oboru se tomu říká "srdcař". 

Protože mluvil česky, neměl takové štěstí, jako jeho polský kolega, který se mnou stejnou linku jel naposledy a neunikl bezplatné poradně mé maličkosti. A vypadalo to, že byl rád, že slyšel o práci v Umbrelle, u Flixbusu a na linkách asi milion věcí, které mu předtím nikdo neřekl. A pokud si myslel v duchu něco o ... nedal to na sobě znát :-) Nicméně, protože je to ostravská nátura myslím, že by mi řekl pěkně od plic, kdyby mu něco nesedělo.

Linka proběhla absolutně skvěle, jen to bylo zase děsně dlouhé... od vstávání ve 4,45 hod. po odstavení busu ve 23,45 hod. A pak skočit do návozového auta a upalovat do Prahy. A tady musím ještě jednou na kolegu zapět ódu, protože to byl skutečně jeden z hóóódně mála, se kterým jsem se v autobuse nebál, protože jel jak s partesu a díky tomu jsem byl dokonce schopný, mu v půlce noci předat na mokré dálnici volant a usnout. Kdo mne zná, ví, že to je u mne naprosto ojedinělá věc. Přesto jsme museli asi 200km před Prahou zastavit a dát si dvě hoďky šlofíka. Pak, za ranního kuropění, s vycházejícím sluncem za oknem. už jsem to dojel bez problémů. Takže díky Ondro, lepší zakončení u Umbrelly jsem si přát nemohl, fakt jsem si tu linku užil.

Pokud si Umbrella takovéto řidiče udrží - jako byl Ondra, jako byl můj spolubydla z Quickbornu, jako byl můj parťák z Jablonce a nemnoho dalších, kteří svojí práci dělají srdcem a dobře, bude za pár let tam, kde byla před covidem a já jí to moc přeju. 

A pokud si bude hýčkat řidiče, kterých má teď dobrých 70%, kteří dělají svojí práci jen pro peníze a ještě blbě, bez ohledu na firmu, na cestující, na autobus..., kteří ačkoli pobírají každý měsíc handling neboli tzv. kufrovné za to, že je součástí jejich práce manipulace se zavazadly, která pravda není vždycky procházka růžovou zahradu, ale za to ty peníze jsou a přesto se kufru ani nedotknou a nechávají lidi, vč žen, aby si sami zavazadla nakládali a vykládali včetně toho, že je nechávají lézt (a to i přes gumu, nikoli jen dveřmi, do zavazadlového prostoru, což když vidím, jde na mne infarkt a mají asi milion jiných zlozvyků, pak ti Umbrello budiž samo dopravácké nebe milostivo. Ale snad se blýská na lepší časy, jak jsem byl ujištěn z kanceláří :-)

Chcete perlu? Dozvěděl jsem se, že handling neboli kufrovné (které pro představu činí průměrně něco mezi 3-5 tis. korun) nemá s kufry nic společného (což už napovídá sám název "kufrovné", ne?), ale je za to, že před jízdou kontrolujete autobus.

Fakt, nekecám! Opravdu existuje řidič, který je přesvědčen o tom, že za jeho zákonou povinnost ho někdo takto platí. A nebyl to vtip. Letělo na to vzápětí x argumentů, jak se přece nebude tahat s kuframa, když to má každý druhý přes váhu a spousta dalších plků. Jo, jo... nenaděláš nic. Mám na to zas a zas jediné řešení - řádné zaškolení a následné kontroly práce. A propo... zajímalo by mne, kolikrát si ten autobus před jízdou zkontroloval :-D

A přijímací řízení u DP?

Naštěstí mně, už je to puténka... já dneska podepsal smlouvu u Dopravního podniku Hl. m. Prahy.

Volala mi paní z personálního, že mám smlouvu připravenou, tak jsem skočil do auta a jel to podepsat, než na tom zaschne inkoust. Kromě smlouvy jsem podškrábnul asi třistapadesát dalších papíru. Znáte to... GDPR, souhlasy, mzdový výměr, smlouvu o náborovém příspěvku, žádost o zaměstnanecké jízdné, atd. Dostal jsem brožuru s kolektivní smlouvou a její další dvě aktualizace a pracovní řád. Mimochodem, paní na personálním byla velmi vstřícná, úžasně mi všechno vysvětlila, poradila a nasměrovala na další kroky.

Díky tomu, že jsem ho začerstva přelouskal je mi jasné, že jako zaměstnanec mám povinnost mlčeti a makati :-) Né..., teda jo, ale to jsem říct nechtěl :-) Mám povinost zachovávat mlčenlivost o údajích jako je výše mzdy a příplatků a pod., které jsem například z Anglie pečlivě a dopodrobna tady na blogu představoval. No a vám jsem něco podobného slíbil taky, takže se pokusím bruslit a neprobořit se :-)

O výši a způsobu čerpání náborového příspěvku jsem psal v článku: "DP - PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ, ČÁST II. A AKTUÁLNÍ FLIX". To je veřejná informace a tam není co tajit. A pro některé z vás, kdo uvažujete o kariéře u DP to může být motivace, i když já si myslím, že by to měla být jen taková třešnička na dortu. Ta motivace by rozhodně měla spočívat v něčem jiném.

Co se týká mých přijímacích, resp. ranně zaměstnaneckých podmínek, začínám 6.3.2023 výcvik (zaškolení), který by mělo trvat cca týden a měl by být zakončen testem. Pracovní doba v zácviku bude 37,5 hod. týdně, od 7,00 do 15,00 hod.

Dovolená je pět týdnů při splnění podmínek stanovených v zákoníku práce. 

Ode dne nástupu, tedy i v zaškolení, pobíráte tarifní mzdu. tu zde uvést nemůžu, nicméně její výše je stanovena kolektivní smlouvou v bodě 2.1, části I přílohy. Stejně tak i další mzdové složky, které jsou ale součástí mzdy, až po úspěšném zakončení zaškolení. Výplatní termín je 12. den... to bude oproti Umbrelle příjemná změna. Tam peníze přicházely až na samém konci měsíce a tak většina plateb zkrátka musela čekat a občas nabíhala penále za pozdní platby. Na druhou stranu se nikdy nestalo, že by peníze nepřišly a to vč. všech složek.

Ona kolektivní smlouva, která stanovuje hodinovou tarifní mzdu a stanovení všech příplatků a odměn (jejichž výše podléhá mlčenlivosti a porušil bych jejich zveřejněním zde pracovní řád) a která je volně ke stažení (v plném znění včetně všech částek :-D ) na stránkách odborové organizace DP zde: ODBORY DP PRAHA dále uvádí např.:

- odměňování po dobu školení, odborné přípravy a zaškolování

- odměňování při pracovních pohotovostech a prostojích na trati

- odměňování v případě povinnosti podání vysvětlení u PČR (dle dalších podmínek)

- pochopitelně mzdu za práci přesčas, tedy příplatek 25%, stejně jako za svátky, noční práci, víkendy, za dobu mezi dělenými směnami, za řízení kloubového autobusu

- dále hodinové příplatky podle počtu odpracovaných let u DP

- pobídkové (nenárokové) složky mzdy jako např. prémie a výkonostní odměny, mimořádné odměny apod.

Pak jsou tam samozřejmě zajímavé benefity od stravenek, velmi výhodného pojištění odpovědnosti, důchodového připojištění, příspěvků na rekreace, zlevněné zaměstnanecké jízdné i pro rodinné příslušníky apod., ale to vám přiblížím (pokud si sami nepřelouskáte iniciativně kolektivní smlouvu) v některém z dalších člíánků, až si ji přelouskám sám, včetně dodatků.

Takže teď, do konce měsíce, dočerpám dovolenou a 6.3.2023 naskakuji do zaškolení. Proběhne fasování slušivého oblečku a první seznámení s prací u DP. 

A o tom vám rozhodně napíšu.

Do té doby očekávám, že najdu ještě pár volných chvilek v průběhu dvou týdnů, které mi do nástupu zbývají, takže spracuji určitě pár článků, které mám ještě v hlavě. Například tu byla poptávka po přiblížení směn v Anglii, takže zapátrám ve svých archivech a něco na to téma stvořím. Pak vás čeká článek o době, kdy jsem byl jako disponent v Hamburku a jak to bylo po nástupu covidu. Jak jsem pak přečkal covid na dílně a určitě se v nějakém článku ještě vrátím k Umbrelle po covidu. A třeba mne ještě něco napadne. A kdyby snad něco napadlo vás, o čem byste si chtěli přečíst, určitě mi napište, budu rád za každý námět :-)

Váš BusDriverCZ

čtěte dále: DISPO HAMBURK


Oblíbené příspěvky