Dispo Hamburk
Užíval jsem si linky u Flixbusu a jezdil po všech čertech. Protože jsem byl "jedničkář", čili jsem jezdil v jednom a převážně denní linky, často jsem měnil trasy podle potřeb firmy. Díky tomu jsem se podíval snad všude, kam firma jezdí, snad kromě Paříže, Milána a Budapešti.
Pak přišla doba, kdy v Německu, v naší "pobočce" v Hamburku, začala startovat městská doprava. Tak jsem se na to byl zeptat, co to obnáší a tak... Mluvili jsme o jednotlivých možnostech, co může firma nabídnout, až mne šéf, Pavel Steiner dovedl k Pavlovi Valentovi a zeptal se ho, jestli ještě hledáme disponenta do Hamburku. To mne trochu zaskočilo, na to jsem do té doby ani nepomyslel, ale na otázku, jestli bych to chtěl zkusit jsem přikývl, že jako proč ne.A tak jsem přišel na dispo do Hamburku. Tehdy jsme parkovali autobusy na Andreas-Meyer-Straße v areálu MANu. Takže autobusy, končící v Hamburku, vysadili lidi na centrálním autobusovém nádraží (ZOB), cestou na plac dotankovali na určené čerpací stanici, v případě potřeby zajeli na myčku nebo na vypuštění toalety a dojely na plac. Tam je očekával disponent, dohlédl na šoférský základní úklid autobusu, doplnila se voda do systému a autobus se předal "uklízečům" k celkovému úklidu. Řidiči nahlásili případné závady a podle jejich závažnosti se buď vyřešily na místě nebo se autobus převážel do místního servisu. Protože to bylo ještě před covidem a nedílnou součástí služeb na palubě bylo i občerstavení a nápoje, bylo třeba toto na place doplnit také.
Poté dosponent posádku odvezl na ubytování, případně jí předal některé z aut, aby se tam dovezli sami. Další navážející se posádka pak z ubytování toto auto svezla zpátky na plac. Ubytování bylo v době mého příchodu docela daleko, cca 15-20 minut jízdy, zato v nádherném místě ve vesnici Grünerdeich. Tam jsme měli ubytování i my disponenti. Na ubytování jsme se však moc často nedostali. Přesto chvíle, které jsme tam trávit mohli jsem si užíval. Cesta tam vedla podél Labe, které je v těch místech úžasně širokou řekou, kolem krásná příroda, jezera, blata, pastviny a oblast je známá pěstováním květin. Ubytování jsme měli v rodinném domě v horním patře, v krásném pokoji se dvěma lůžky, k dispozici vlastní koupelnu a kuchyňku.
Disponent musel být na place přítomen, v ideálním případě, u všech příjezdů a odjezdů posádek, což v praxi znamenalo, že první ranní odjezd byl kolem 5-6 ráno a poslední večerní příjezdy a odjezdy kolem půlnoci. A protože se v Hamburku sloužilo a dodnes slouží v jednom disponentovi, je to opravdu výživné. Zvláště, když se už konečně dostanete kolem půl druhé do postele a zazvoní vám telefon, že autobus píchl, nejde mu stěrač, vypověděl motor, hřeje se voda... a vy to s pomocí servisu 24 řešíte do čtyř do rána... a v šest musíte být u prvního odjezdu.Do toho samozřejmě zajišťujete servisy autobusů, což znamená skočit do busu a dojet s ním do servisu. Ale jak se dostanete ze servisu zpátky na plac, když jste sami? No jak... sežeňte si druhého. Takže buď požádáte řidiče, který dělá odpočinek nebo pauzu, aby jel za vámi s osobákem a pak vás stáhl zpátky nebo někoho z německých kolegů - pokud mají čas, náladu a kapacity. Pak samozřejmě plánujete jednotlivé autobusy na linku, zajišťujete drobné opravy a doplňování provozních kapalin, mytí autobusů, vyřizujete telefonické dotazy řidičů, potřeby ubytování, koordinaci úklidu autobusů a ubytovacích prostor, drobné nákupy, návozy a svozy řidičů, testy na alkohol u řidičů...
To vše v jednom člověku. Být tam dva, tak se přes den krásně prostřídáte; jeden by začal brzo ráno, kolem oběda by byli pár hodin spolu a zajistili servisy apod. a druhý by to dotáhl do noci... a po týdnu střídačka. Ale i přesto, že se to navrhuje, co pamatuji, je to dle postoje firmy zbytečné. No jasně... doteď se to vždycky zvládlo. A že disponent někdy spí dvě hodiny... to je jednoduchý, to dáš :-D Vyspíš se v hrobě :-) Na některých dispech to šlo, v Hamburku ne. Proč, to netuším.
A tak jsme tam s Václavem sloužili na protisměnách. Později se německé divizi, která zajišťovala v Hamburku městskou dopravu, začaly množit kloubové autobusy (asi populační exploze) a vznikala potřeba je někde přes noc parkovat. A začaly zabírat stále větší část "našeho" placu, vyhrazeného pro linky flixbusu a přilehlé plochy, včetně samotné hlavní silnice. Došlo to nakonec tak daleko, že jsme se s Flix autobusy stěhovali na staronový plac na Reginenstraße. Pro vás, kdo řídíte autobus tu přiložím leteckou fotku a vy už si sami uděláte obrázek o tom, jak je to fajn a komfortní parkování.