POKUD JSTE TU PRVNĚ A CHCETE TO VZÍT OD ZAČÁTKU, PAK SI OTEVŘETE PŘÍSPĚVEK, KTERÝ JE HNED POD TÍMTO TEXTEM. AŽ HO DOČTETE, TAK NA KONCI JE ODKAZ "ČTĚTE DÁLE" A TÍMTO POSTUPEM PROJDETE CHRONOLOGICKY VŠECHNY ČLÁNKY NA BLOGU.

Poslední jízda u Flixu a jdeme si hrát na mašinku...

No a je to tady! Poslední linka, poslední den. 

Rozlučka s Flixbus linkami proběhla hladce na lince N74 z Hamburku do Kodaně. Vpodstatě tak hladce, že ani není moc co psát. Ve 4,45 vstávačka, v jednu ráno v pelechu. Standard :-D

Jeli jsme ve dvouposádce s oním šťastným polákem, co byl ušetřen mých rad do života, za což mi dokonce nemůže být ani do konce života vděčný, protože to neví. Ačkoli jsou oba jazyky podobné, nerozumím mu ani slovo :-) . Tak ok, slovo jo, ale s větou už je problém. Takže komunikujeme anglicky a to je v pohodě. To se my slovani domluvíme.

Do Kodaně jsme dorazili bez zpoždění, obstarali jsme autobus a šli královsky poobědvat. Hádejte co. No ano, správně, je vidět, že čtete moje příspěvky pečlivě :-) Instatní nudle a kolega polévku. A pečivo s máslem a se salámkem. Mňamka. A samozřejmě kafe a další dvě do termo hrnků na cestu zpátky.

A protože jsme tentokrát v Kodani měli celé tři hodky pauzu, prošel jsem tamní "hřbitov" autobusů a udělal vám pár fotek. Plus auta, co stála na place. Tak trochu pokochání pro fanoušky vraků... a doubledeckerů :-)

Foto Kodaň: https://africzan.rajce.idnes.cz/Kodan_-_autobusy/

My jsme cestou tam jeli Setrou a na cestu zpět jsme vyfasovali Neoplan. Na ten spousta řidičů nadává. Já s ním jezdím rád. Za mne je mnohem měkčí, krásně se pohupuje; co je problém, je místo pro řidiče, kde trochu urostlejší jedinci (do výšky i do šířky) mohou mít problém. Někteří až tak, že neotočí volantem. Já a můj břišní vak to zvládáme. 

Co bych přendal z Neoplanu do Setry je sice kravinka, ale prostě skvělá. Regulace hlasitosti rádia podle rychlosti jízdy. Taková blbost a jak to potěší. Normálně jedete po dálnici, puštěné rádio podle předpisů tak, abyste ho slyšeli vy a nerušilo cestující, autobus si přede jak kotě a vy si užíváte muziku. Ale najednou sjedete na sjezdu a zastavíte na semaforu. Autobus ztichne... a lidi mají diskotéku. U Neoplanu ne. Jakmile zpomalujete, hlasitost rádia se snižuje.. a naopak. Za mne rozhodně palec nahoru.

Setra má zase rozhodně lépe řešený retardér. Sice při přepínání dělá kravál jako prase, jak skáče páčka ze stupně na stupeň, ale je to plynulejší, než u Neoplanu. Potom u Neoplanu inženýři úplně nevychytali noční osvětlení, které je zelené a pro cestující příjemné, ale např. proužek, který je na hraně schodu do patra, aby se cestující nepřerazili, máte v noci přes čelní sklo jak polární záři. Móóóc příjemný. A stejně tak hodiny nad palubkou a další prvky. Takže někteří méně mozkově vybavení kolegové to řešili tak, že to přelepovali různými, nejlépe papírovými samolepkami, které se pak nedají sundat bez toho, aby po nich zbyly hrozné zbytky lepidla. 

No a když už nám ta samolepka tak krásně funguje, pojďme, jako správně chytře uvažující kopyto vymyslet, na co ji ještě použít. Hele, občas (minimálně jednou na každé jízdě) nějaký cestující zmáčkne nouzové tlačítko na záchodě namísto splachovátka. No, jasně, já to chápu. Ta tlačítka jsou úplně stejná. Fakt. Technicky naprosto shodná. Jen jedno je bílé a je u něj namalovaný záchůdek a druhé je sytě červené se symbolem SOS. No tak je snad logicky jasné i největšímu ňoumovi, že na splachování je to červené, ne?

No tak co ho taky nepřelepit a ňouma bude mít po ptákách. Takže nespláchne a ty pak můžeš jít prošťuchovat záchod. Jo, jo, to je lepší varianta. Pak je samolepka samozřejmě skvěle využitelná na všechno, co se v autobuse hýbe. To se tím krásně zafixuje. A kde něco drnčí, tam narveme toaletní papír, dostatečně poskládaný, aby to nedrnčelo. A nebo tam vražme celou roli. A když si stáhnete roletku proti slunci u řidiče, tak nevidíte do zrcátka? Pohoda, vezmeme nůžky a do clony vystříhneme obdelník. Když to zjistil vrchní nejvyšší, že se tohle děje, málem ho trefil šlak myokardu. To prostě nevymyslíš, pokud nejsi od pánaboha obdařené šoférské kopyto.

Fotky jsem si vypůjčil na našem intranetu:

 


Řidiči jsou vůbec banda filutů, ale já o tom asi písnu samostatný příspěvek, ať to nezapleveluju tady. Ono to na jeden hutný článek vydá :-) 

Takže tady je moje poslední Setra, se kterou jsem se vydal do Kopenhááágena:


a Neoplan, přidělený na cestu zpět:
https://africzan.rajce.idnes.cz/Neoplan_Flixbus/

V Hamburku jsem se rozloučil s kolegou, který se vracel do Polska, s Neoplanem, co nás tam zdárně dovezl, s disponentem Václavem, se kterým jsem v Hamburku svého času před covidem rok sloužil a obrazně s Flixbusem jako takovým. A ráno jsem vyrazil do Quickbornu.

Hrajeme si na mašinku

Quickborn. Taky vám to vůbec nezní německy? Bych čekal nějaký Schnellgeboren. Co nám říká Wikipedie: Quickborn je bohaté město v okrese Pinneberg ve Šlesvicku-Holštýnsku v Německu. Patří do Metropolregion Hamburg a nachází se v severní části Hamburku na dálnici A7. Web: https://www.quickborn.de/

No vida. Hned jsme moudřejší :-)

Tak sem jsem ráno dorazil. Teda ráno, no asi v devět. Spát jsem šel v jednu, tak jsem nepovažoval za nutné se plazit z postele v šest. Dorazil jsem, ubytoval se a zabydlel. Jsem tu do příštího pondělka, tak ať se mám jako doma.

Ubytování mne docela překvapilo. Na to, že tu bydlí řidiči a to různí, je tu čisto a pořádek. Vzápětí se to vysvětlilo. Ačkoli se jedná, o řeklo by se normální ubytovnu, každé dopoledne kolem desáté naběhne na každé patro uklízečka, která všechno vysmýčí, vytře, uklidí koupelnu, záchod, kuchyňku včetně nádobí, které si jistá kopýtka po sobě umýt neumí (no chápu, doma to dělá maminka) a které se starají i o čisté povlečení apod. 

Na pokoji prostorná skříň, dvě postele (bydlím s kolegou, se kterým se sice střídáme tak, že jeden chodí na ranní a druhý na odpoledne, takže já ho budím, i když se snažím být jako myška, když dojdu ve 23 z práce a on ráno mne, když ve 4,30 vstává, ale to je maličkost. Je to čech a je fajn, tak aspoň pokecáme a včera, ačkoli jsem nestřídal na autobuse přímo jeho, si se mnou naskočil na moje první kolo a všechno mi krásně ukázal a vysvětlil. 

Protože zaškolení, to tu probíhá naprosto stejně, jako kdekoli jinde u naší firmy :-D

On je totiž evidentně děsný problém, sepsat na papír: postup při převzetí autobusu (ráno + při střídání na odpolední), postup při ukončení linky (při střídání a při ukončení večer), průběh linky, pokyny pro nepředvídané situace... to chce totiž čas, člověka, který to zná a ví a hlavně vůli pomoci řidičům a snahu o to, předcházet stresu a problémům. Jenže víte co: "To je jednoduchý, to dáš!"

No jasně, že dám. a po pár dnech budu už i vědět, co jak dělat :-D :-D :-D

Aktér 1 - dispečer: "Já ti pošlu VŠECHNY informace, ať víš a než půjdeš na svojí směnu, tak si naskoč k tomu, co jezdí ranní, odjeď si sním kolo, dvě a on ti všechno ukáže." Následně mi ve zprávě přistál jízdní řád (v němčině, ale ok, máme aplikaci Lens, přeložíme si...) Na ty tajný značky různý Lens nestačí, ale s trochou nápovědy od dispečera a vlastním mozkem je to vlastně easy. Dostal jsem adresu na ubytování a kontakt na řidiče, co ho mám střídat a na toho, co s ním budu na pokoji.

Aktér 2 - řidič, se kterým se střídám: polák, ale umí anglicky... fajn, domluvíme se. Ukázal mi linku, která je víc jak blbuvzdorná. Na konečné najedeme na první zastávku, nabereme občánky, co zjistili, že už jim mašinka dál nepojede - ano, jak jsem nezmínil, ale mnohým to asi došlo, jezdíme výluku za vlak. Pár zatáčkami se vymotáme z Quickbornu. Najedeme na hlavní a jedeme fuuurt rovně přes Hasloh a Bönningstedt do Burgwedel. Cestou máme tři zastávky a na konci se namotáme na konečnou a občanstvo vypustíme. Tam odtud už mašinka zase premává. 

A na druhém konci končíme střídave v Quickbornu a v Ellerau. Takže linka absolutně snadná, nehledě na to, že v autobuse je zabudovaná navigace, Asi to možná znáte, pro mne absolutní novinka. Je to součást informačního systému pro cestující a ukazuje to trasu s tím, že si samozřejmě při změně umí i přepočítat, ukazuje to zastávky a vzdálenost k nim... no podle toho fakt může jezdit i cvičený medvěd na kole. to tak mít v Jablonci :-) No jo, článek o ježdění v Jablonci na MHD na konci letošního ledna vám ještě dlužím... nebojte, napravím.

 

Takže trasu jsem se dozvěděl. A jak pracuje navigace. Při dotazu na tankování jsem se nejprve dozvěděl, že my jako řidiči netankujeme. Pak mi trošku hlodalo, jestli ten bus jezdí na vzduch...? Tak vím, že němci jsou dál než my. Pak z něj vylezlo, že vlastně odpolední možná tankuje, ale on jezdí ranní, takže o tom nemá ánung. Ok, to přece není zásadní info. Takže telefon dispečerovi, ten potvrdil, že se autobus tankuje (dík), ale nevěděl podrobnosti, tak mne přesměroval na mého spolubydlu, kterým mi konečně podal kloudné info. Po ukončení linky se jede cca 2 minuty na místní garáže, kde si najedete na stojan a místní obsluha vám dotankuje obě nádrže. Jak mi kolega řekl, požádal jsem pána i o kontrolu vody v chlazení, která u některých busů prý utíká a bylo mi sděleno, že to kontrolují jen u svých autobusů a ne u externích jako jsme my. Hmm... ok. Pak obsluha vtrhla do autobusu, zametla, vybrala bordel, vytřela (prostředky) a ok, můžeš mazat.

Odjel jsem jedno kolo a šel si nakoupit, na oběd a pomalu byl čas na nástup na linku. 

Aktér 3 - spolubydla: Naštěstí ve chvíli, kdy jsem od řidiče z ranní přebíral autobus, dorazil můj spolubydlící. Takže předávka proběhla v součinnosti s ním. Stylem - (upozorňuji, že jsem byl po zaškolení řidičem, kterého jsem střídal a měl jsem VŠECHNY informace od dispečera) - Spolubydla: "Pak si nezapomeň vyndat to kolečko." "Jaký kolečko?" "No kolečko z tachografu večer, až skončíš a popsat si ho." "Tady jsou tachografy s kolečkem? To jsem v životě neviděl, my jezdíme na karty. No a jak a co?" "Skončíš, vysuneš kolečko a napíšeš tam to, to a to. a ráno si frajer založí svoje, nový." "OK, chápu."

Pak rady typu vypnout po jízdě baterky apod., což mně sice přijde samozřejmý, ale ne každému by mohlo a nikde jinde bych se to nedozvěděl. Zůstal se mnou v autobuse, že se mnou objede kolo a díky tomu se dozvídám nové a nové, překvapivé, ale naprosto základní informace, které rozhodně měly zaznít od někoho jiného. Třeba, že se na konci čeká na vlak. No, tak jako jezdíme výluku za vlak, tak nějak by se to očekávalo. Ale při zaškolení jsme s předchozím řidičem dojeli na konečnou, mrknul na navigaci, byli jsme minutu pod časem, řekl "Je čas, jedeme". Vlak, nevlak.

"Jo, jo, poláci takhle jezdí skoro všichni," na to spolubydla: "ale lidi si pak stěžujou a ten koordinátor taky. Přijedeš, když tu stojí vlak a máš čas odjezdu, naložíš lidi a jedeš. Když ne, tak počkáš, i když máš odjezd. Buď, než přijede vlak nebo než dojede za tebou další bus... tak aspoň 5 minut." No, dobrý vědět. Stejně jako, že na druhé konečné je důchoďák hned u zastávky a jakmile tam zastavíš, (je to konečná, tak tam taky chvíli stojíš), je třeba vypnout motor, jinak důchodci hned fotí a píšou stížnosti. 

Díky za všechno info a za pokec. Nebýt tebe, plácal bych se v tom víc a stěžovali by si lidi i na mne - super zaškolení, jen naprosto z jiné strany než bych očekával.

Pak už jsem jen jezdil. Je to směna na cca 7 hodin, ale lítáte z jedné konečné na druhou jak diví. Tam a zpátky z Quickbornu a zpět cca 40 minut, takže za směnu jsem odjel devět otoček. Protože v Burgwedel je momentálně rozkopaná silnice, naberete tam pravidelně cca 10 min zpoždění. to znamená, že na konci jste bez pauzy. Takže si tak maximálně odskočíte na malou ke stromu na otočce u pole v Ellerau :-) Protože v Qiuckbornu, kde máme prý čisťounké toalety pro řidiče mi nevyšla pauza ani jednou :-)

Dojel jsem do konce, zajel na garáže natankovat a jel zpátky na konečnou zaparkovat bus. Info bylo: Parkuje se na konečné tak, jak autobusy přijedou a ráno si každý bere, co stojí vepředu. Ok. Přijedu zaparkuju jako první autobus úplně dopředu, aby se ostatní mohli stavět za mne, vypnu motor, vyndám kolečko, popíšu ho, vypnu baterky a hrnu se z autobusu. a už ke mně kvačí kolega... " Takhle nemůžeš stát, když parkuješ jako první, musíš stát támhle a takhle..."

To si připadáte jak v ústavu. Ty vole... jedna blbá A4 s pokynama a s plánkem, jak odparkovávat busy. To je takový problém??? No asi jo. Pak se divíte, že jsou stížnosti od města, od cestujících, od dráhy, od řidičů... že jsou průsery, řidiči nadávají vzájemně na sebe, pravá ruka neví, co dělá levá. Kurňa není to zbytečný? Jenže to by asi chtělo myslet. Asi škoda slov.

Takže dneska se na druhou směnu už těším. Už mám asi všechno nakoukaný a budu si užívat cestu a kochat se. Doufám, že nedopadnu jako pan doktor :-)



Jéé a tu snad pro mne nejdůležitější věc sem úplně zapomněl zmínit. A je to i věc, za kterou jsem byl vděčný, že mne sem na konec mého funkčního období u Umbrelly vrazili. Poprvé v životě jezdím s harmonikou. Zatím jsem jezdil pouze se vším, co bylo vysoké, třeba v Londýně 4,40m, Setra, Neoplan 4,0m. Ale nikdy sem za sebou netahal druhý autobus :-D


Tak jsem byl rád, že si to tu zkusím a naučím se to. Takže... no dobrý, no. Zatím si pořád ještě do ostřejších zatáček nadjíždím, jak s dlouhým dřívím, ale to se bude dál jen zlepšovat. Skore obrubníků zatím díky tomu "1:0". Akorát občas, když točím 90° a kouknu do zrcátka, první, co mi vždycky blikne hlavou je, proč se na mne ten debil s tím druhým autobusem tak lepí :-D :-D :-D

Takže za tuhle autoškolu díky moc. Baví mne to :-)

Na závěr mi dovolte pozvat vás na Facebook: https://www.facebook.com/busdrivercz, kam vkládám všechny příspěvky z tohoto blogu a budu velice rád, pokud se vám blog líbí, za všechny like, sledování a odběr... a každý fajn komentář. 

Některé skupiny na fb, kam vkládám upozornění na nové příspěvky už s tím začínají mít problém, když tam dám jednou, dvakrát za týden odkaz. Nějak nevím, jak to info k vám jinak dostat.

Jediná cesta, pokud nechcete o upozornění na nový článek přijít je opravdu dát jen mojí stránce na fb "Sledovat".

A moc děkuju za vaše komentáře a soukromé zprávy. Baví mne pro vás psát.


Váš BusDriverCZ



Oblíbené příspěvky